Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025 Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online !
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Sobota 23.11. 2024
Dnes má svátek Klement
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Chytrá žena

5 chyb, kterých se vyvarujte u povinného ručení

11. 10. 2012 | Finance
Mít uzavřené a platit povinné ručení je povinností motoristů vyplývající ze zákona. Povinné ručení především chrání, jelikož kryje škody (hmotné, i na zdraví), které někomu jinému svým vozidlem způsobíte. Pokud jedete bez něj a způsobíte dopravní nehodu, platíte škody ze svého. A někdy to znamená i částky ve výši stovek tisíc, či milionů korun. V souvislosti s povinným ručením koluje řada chyb a omylů. Máme pro vás ty nejčastější. Na co si dát především pozor?

Nejdražší povinné ručení je to, které nemáte

Provozování nepojištěného vozidla, ale i třeba jeho zanechání na veřejně přístupné pozemní komunikaci vás bude stát především hodně peněz. Pokud neprokážete platnost povinného ručení (prostřednictvím tzv. zelené karty), pokuta se může vyšplhat až do výše 40 000 Kč. Nepojištění mají též povinnost přispívat do garančního fondu České kanceláře pojistitelů – např. u osobního vozidla částkou 50 - 70 Kč za každý nepojištěný den. Z tohoto fondu jsou poškozeným motoristům vypláceny veškeré oprávněné nároky a na nepojištěných vinících se potom vymáhají.

povinné ručeníNejvětšímu riziku se však vystavujete, pokud takovým vozidlem způsobíte dopravní nehodu. Škody platíte z vlastní kapsy. A ty se běžně pohybují v řádech desítek tisíc korun, lehce se šplhají do stovek tisíc i milionů korun. V loňském roce činila ta úplně nejvyšší bezmála 35 milionů korun. Své by o to o tom mohl vyprávět 19letý Petr, kterému brzy zhořkl jeho splněný sen. „Na své první auto jsem se těšil, koupil jsem si ho v autobazaru,“ říká a vše vypadá, jako naprosto klasický příběh jakých jsou tisíce. „Řekl jsem si, že povinné ručení sjednám až někdy později s tím, že vozidlo je snad nějak pár dní chráněno. Mezitím jsem s autem jezdil všude možně. Za dva týdny jsem boural, udělal jsem klasickou začátečnickou chybu na křižovatce a narazil do jiného vozu,“ popisuje mladík. Při nehodě způsobil škodu bezmála 60 000 korun. Jelikož pochopitelně neměl povinné ručení, nehradila škody pojišťovna, ale hned na začátku jeho motoristické kariéry naskočil dluh. „Nic moc pro studenta. Přitom cena povinného ručení byla jen kolem třech tisíc,“ ukončuje trpce svůj příběh. Právě ten je ukázkou klasické chyby, kterých se v souvislosti s povinným ručením dopouštíme. Nezodpovědnost a jízda bez povinného ručení ho zbytečně stála desítky tisíc.

5 těch úplně nejčastějších omylů,

které panují mezi motoristy:


1. Motoristé si velmi často myslí, že když vozidlo ve skutečnosti neprovozují, či jen velmi zřídka, nemusí platit povinné ručení.
Není to pravda! I když s vozidlem nejezdíte, ale je stále zapsáno v registru vozidel a máte jeho SPZ, i k němu musíte mít sjednáno povinné ručení. Pokud vlastník nemá v úmyslu vozidlo provozovat, musí odevzdat tabulky SPZ a osvědčení o registraci vozidla na registru vozidel. Protože je-li vozidlo evidováno jako „provozované“ a neexistuje platná pojistná smlouva, nepojištěnému motoristovi bude zaslána výzva k úhradě příspěvku do garančního fondu ČKP.

2. Motoristé žijí v domnění, že existuje ochranná lhůta po zániku pojištění.

Rozhodně ne! Neexistuje žádná ochranná lhůta po ukončení pojištění, kdy nemusí být vozidlo pojištěno a zároveň je chráněno na základě předchozího pojištění. Vlastník vozidla musí po zániku povinného ručení sjednat nové povinné ručení, nebo musí uložit registrační značku na registru vozidel.


3. Motoristé často předají vozidlo autobazaru ke zprostředkování prodeje a tentýž den zruší pojištění.
Klasický omyl! K  prodeji totiž může dojít za několik týdnů. Vlastník zůstává vlastníkem po celou dobu, kdy je vozidlo umístěno v autobazaru za účelem tzv. „komisního“ prodeje. Pokud by došlo ke způsobení škody při předváděcí jízdě a vozidlo by nebylo pojištěno, veškerá způsobená škoda jde k tíži vlastníka.

4. Motoristé nesepisují písemné kupní smlouvy při prodeji/koupi vozidla.

Opět zbytečné nezodpovědnost! V zájmu obou smluvních stran je mít kupní smlouvu uzavřenu písemně. Je důležité, aby byla písemná kupní smlouva dobře formulována, aby byli její účastníci řádně identifikováni, stejně tak jako prodávané vozidlo, a aby obě strany kupní smlouvu s uvedením data řádně podepsaly. Jsou známé situace, kdy po prodeji nedojde k oznámení změny vlastnictví vozidla na registru vozidel. Písemná kupní smlouva je pak nezbytná pro identifikaci vlastníka.

5. Motoristé neoznamují registru vozidel změnu vlastnictví vozidla.
I na toto si dejte pozor! Po prodeji vozidla musí původní vlastník registru vozidel oznámit prodej vozidla a po zakoupení vozidla musí nový vlastník registru oznámit, že je novým vlastníkem. Pro oba platí lhůta do 10 pracovních dní.


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 



Komentáře
Obrázek uživatelky
profil
Smajlík
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles