Mýtus 1: Nakupovat na internetu je riskantní
Nejčastější tuzemský mýtus, že nakupování na internetu je riskantní, s postupující dobou pomalu odeznívá. „Nejčastěji se lidé bojí vedle důvěryhodnosti e-shopu skutečnosti, že zboží si nemohou předem prohlédnout, dále ceny za dopravu, nebo případné reklamace,“ říká Ondřej Klega z konzultační společnosti. Podle Klegy se tyto obavy většinou týkají zejména skupin s nižšími příjmy, které nemají s online nakupováním velké zkušenosti. „Většina těch obav je ale zbytečná. Prodejce si můžete prověřit například na srovnávačích cen z recenzí ostatních zákazníků. Cena za dopravu musí být vždy viditelně uvedena před dokončením objednávky. A také reklamace dnes prodejci vyřizují velmi rychle,“ vysvětluje.
Mýtus 2: Doprava je pomalá a drahá
Že na zboží z e-shopu nebudete muset dlouho čekat, dokazují statistiky přímo od zákazníků – většina e-shopů to zvládne v řádu dnů. Pokud objednáváte větší zboží, jako je například nábytek nebo stavební materiál, může být doba dodání o něco delší. „Lidé si také často myslí, že částka, kterou platí za dopravu, je u nás vyšší než v zahraničí. Není to pravda, v Česku díky malým vzdálenostem a velké konkurenci logistických společností je cena dopravy ve skutečnosti nižší nebo minimálně srovnatelná se západem,“ vysvětluje Klega. Ten navíc připomíná, že náklady za dopravu lze snížit osobním odběrem zboží. Některé e-shopy také nabízí věrným zákazníkům dopravu zdarma.
Mýtus 3: Je zboží, které na internetu nekoupím
To byla částečně pravda před několika lety. V současnosti si ale v e-shopech pořídíte většinu věcí, které potřebujete ke svému životu. „Ke změně došlo především u rychloobrátkového zboží. Potraviny nebo drogerii jsme si ještě pár let zpátky koupit nemohli, dnes už jsou zde ale první e-shopy, které zvládnou toto zboží doručit ještě v den objednání,“ říká Klega, podle kterého není problém na internetu objednat ani stavební materiály nebo jiné, na logistiku náročnější zboží. Stále populárnější u českých zákazníků je také nakupovat v zahraničí.
Mýtus 4: Na internetu je vždy levněji
Řada e-shopů má skutečně postavenu svou strategii na nižší ceně, než za kterou stejné zboží pořídíte v kamenných obchodech. Záleží však, kde budete hledat. Dobrým příkladem je elektronika, kde jsou ceny v internetových i kamenných obchodech prakticky stejné. Proto se například e-shopy snaží konkurovat také nabídkou dalších služeb, jako je doprava, montáž nebo servis zboží. Často také zákazníky motivují k dalšímu nákupu prostřednictvím slevy.
Mýtus 5: Vrátit zboží je těžké a rizikové
České zákony platí i pro internetové obchody. Proto vám musí vyřídit reklamaci, vzít zpět zboží nebo vrátit peníze. Zejména ve velkých e-shopech nebudete mít s obojím žádný problém, některé e-shopy dokonce již v těchto případech hradí také poštovné. Že nemají internetoví prodejci žádný problém obratem vám vyplatit peníze za vrácení zboží, potvrzuje test konzultační společnosti z loňských Vánoc. „E-shopům jsme vrácené zboží poslali 22. prosince. Do konce roku nám stihlo vyplatit peníze na účet hned 5 prodejců z 10. Zbytek tak učinili po svátcích, stále ale v zákonem udávané lhůtě 14 dní,“ říká Klega.
Mýtus 6: Je nebezpečné platit kartou
Tento rozšířený mýtus se pomalu ze společnosti vytrácí, přesto je podíl plateb kartou nízký. Podle loňských statistik tvoří podíl plateb kartou na internetu pouze 13 %. Tomuto způsobu platby přitom důvěřují zejména mladí lidé a vysokoškolsky vzdělaní. „Obavy jsou přehnané. Většinu platebních rozhraní provozují velké české banky, které dbají na zabezpečení přenosu údajů o kartách. Navíc si můžete sami nastavit limity pro internetové platby nebo se pojistit proti jejich zneužití,“ vysvětluje Klega, podle něhož jsou současným trendem také odložené platby. Ty umožňují zákazníkovi zaplatit až po doručení a vyzkoušení zakoupeného produktu.
Zdroj: Acomware