Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025 Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Sobota 23.11. 2024
Dnes má svátek Klement
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Co s nehodícími se dárky?

14. 01. 2016 | Finance

Jak a kdy vracet


Vracení či výměny nepodařených vánočních dárků bývají každoročním evergreenem. Nabídka zboží je nepřeberná, a tak je stále snadnější „netrefit se“ a koupit něco, co obdarovanému nesedí či to není zcela podle jeho představ. Ač se to někdy zdá nezdvořilé vůči dárci, obchodníci situaci řešit umí a obzvláště po Vánocích s nutností měnit zboží či vracet peníze určitě počítají.

Zákonem přímo stanovené právo vrátit zboží se ale týká pouze omezeného okruhu smluv, konkrétně těch uzavřených pomocí tak zvané dálkové komunikace (tedy nejčastěji po internetu) nebo mimo prostory určené k podnikání (třeba na ulici). Čtrnáctidenní lhůta, kterou občanský zákoník dává na rozmyšlenou, je ale v období kolem Vánoc nedostačující. Kdo nakupoval na internetu s předstihem, mohl se o výhodu vrácení připravit. Naštěstí řada e-shopů zákazníkům, kteří nakupují s předstihem, jejich aktivitu kompenzuje a dává jim možnost zboží vrátit například do konce roku. Povinnost jít nad rámec zákona sice nemají, ale lákají-li před Vánoci koupěchtivé zákazníky na prodlouženou možnost vrácení zboží, musejí ji dodržet.

co s nehodícími dárkyNakupování a vracení zboží v e-shopech má svá jasná a zákonem stanovená pravidla. Připomínáme, že lhůta na odstoupení běží od převzetí věci. Téměř vše mohu během čtrnáctidenní lhůty vybalit a vyzkoušet. Sdělením prodejci, že věc budu vracet, odstupuji od smlouvy. Na samotné vrácení zboží do obchodu mám dalších maximálně 14 dní od chvíle, kdy jsem odstoupil. Zboží vracím kompletní, pokud možno v původním obalu, nepoškozené, ale pokud nese stopy po vyzkoušení, právo odstoupit nezaniká. Prodejce musí vrátit peníze do 14 dnů, ale zpravidla to dělá rychleji.

Právně komplikovanější je vracení zboží v běžných obchodech. Zde stále neexistuje zákonné právo cokoliv vrátit zpět bez udání důvodu, a tak si to každý obchod řeší po svém a my zákazníci z toho míváme těžkou hlavu.

Možnost vrátit či vyměnit zboží je zejména ve velkých obchodech a řetězcích obvyklá, nikoliv však pro podnikatele povinná. Každý rok se stává, že řada spotřebitelů odchází s nepořízenou, protože konkrétní prodejce vrátit zboží neumožnil nebo zákazník nesplnil podmínky pro vrácení, které si každý obchodník může nastavit podle sebe.

Podmínky pro vrácení jsou individuální a je dobré se podle nich řídit při volbě obchodu, obzvláště pokud si nejsme jisti, zda se s dárkem trefíme. Většinou budeme k vrácení potřebovat původní účtenku, někdy i obal a všechny visačky. Některé obchody vrátí za nevyhovující zboží peníze, některé jen umožní vybrat si z aktuální nabídky či poskytnou poukázku na další nákup.

Lhůty jsou rovněž individuální, nejkratší začínají na 14 dnech nebo se určí pevné datum, do kdy lze jakékoliv před Vánoci koupené zboží vrátit. Běžná lhůta bývá kolem jednoho měsíce, ale výjimkou není ani delší časový úsek. Konkrétní informace hledejme v prodejních a reklamačních řádech, na účtenkách, ale hlavně se už při nákupech ptejme, zda to půjde, za jakých podmínek a do kdy.

Zajímavou novinkou v občanském zákoníku je situace, kdy se zboží sice koupí v prodejně, ale předchází mu bezprostřední oslovení mimo provozovnu a následné „dotažení“ zákazníka dovnitř. Zákon umožňuje od takové smlouvy odstoupit do 14 dnů. Pokud měl tedy obchodník před prodejnou naháněče, který vás přesvědčil, že jeho zboží se bude na Vánoce určitě líbit, ale opak byl pravdou, máte právo ho vrátit.

Jak reklamovat


Reklamace dárku se nijak výrazně neliší od reklamace jiného zakoupeného zboží. Problém může nastat, bude-li prodejce chtít prokázat, že zboží je od něho a že je v záruce. Stejně jako u vrácení zboží se často neobejdeme bez účtenky či přímé pomoci toho, od koho jsme dárek dostali. Co když nám ale nechce říct, kolik dárek stál, nebo ho nechceme obtěžovat se zařizováním reklamace?

Záruka či odpovědnost za vadu je součástí kupní smlouvy mezi prodejcem a kupujícím, v našem případě tedy dárcem. Právo uplatňovat reklamaci má výlučně on. V praxi většinou nikdo neověřuje, zda osoba, která reklamuje a přinese všechny doklady, byla skutečně kupujícím, často to ověřit ani nejde.

Jinak je tomu u e-shopů, které identitu svých zákazníků znají a k reklamaci mohou vyžadovat pověření. Nejčastěji postačí účtenka či faktura. Kdyby kupující nechtěl, aby reklamaci uplatnila konkrétní osoba, asi by jí doklady do ruky nedal. Chceme-li ale problémům předejít a být dobře připraveni, je nejlepší písemně postoupit obdarovanému právo reklamovat („Já, dárce, postupuji právo reklamovat na obdarovaného…“) nebo mu napsat plnou moc k uplatňování práva z odpovědnosti za vady („Já, dárce, zplnomocňuji obdarovaného, aby vyřizoval vše kolem konkrétní reklamace věci a přijímal případná plnění…“).

V minulosti se například stávalo, že reklamaci sice obdarovaný úspěšně uplatnil, ale peníze za neopravitelný výrobek přišly na účet dárce, ze kterého bylo vše placeno. Předejít tomu lze při sepisování reklamačního protokolu nebo právě pověřením kupujícího.

Poukázky


Pokud jste dostali k Vánocům poukázku či voucher na zboží, pozor na jejich platnost. Propásnete-li uvedené datum, nemusí prodejce poskytnout nic, poukázka prostě propadne. Ačkoliv to vypadá nefér, že prodejce peníze dostane, ale nic neposkytne, v minulosti už rozhodl Nejvyšší soud ve prospěch prodejců a poukázku přirovnal k jogurtu. Je jen na zákazníkovi, jestli ho sní, nebo nechá datum spotřeby vypršet.


Zdroj: dTest


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 


Pouze přihlášení mohou vkládat komentáře. Přihlásit se.

Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles