Do roku 2008 rostla obchodní
centra, hypermarkety a supermarkety jako z vody, a to v důsledku
vysokému zájmu o nakupování i přehnanému očekávání stavebních,
developerských i obchodních firem. Tento trend se v roce 2009
pozastavil.
Některé supermarkety se úplně uzavřely. Důvodem byla již
vysoká konkurence, kdy toto vysvětlím na příkladu běžného okresního
města - např. Pelhřimova. V centru města byl dlouhou dobu otevřený
supermarket. V důsledku neustále se zvyšující oblibě týdenních nákupů
auty se postavilo několik parkovišť na konci města, kde lidé mohou
nakoupit jednak v několika supermarketech, jednak v hypermarketu.
Už tak
velká konkurence těchto obchodů koncentrovaných na jednom místě
odlákala nejen zákazníky z centra, ale jak se postupně stavěly markety
na konci města, rozmělnil se počet zákazníků každého z nich. Do budoucna
se dá počítat s tím, že lidé bez aut budou využívat nově vzniklé
řetězce menších prodejen. A možná i ti, kteří si prostě spočítají, že
náklady na benzín a provoz auta se jim již nevyplatí a začnou si
nakupovat dennodenně.
Finanční krize v posledních letech měla dopad
především v médiích, která společně s hromadným propouštěním způsobila
klesající spotřebu a zároveň daleko větší využívání slev. Zákazníci
začali v daleko větší míře nakupovat i značkové výrobky pouze v době
akčních slev či ve speciálních akcích jako 1+1 či nakup 3, zaplať 2. S
tímto již výrobci počítají a ve svých konečných cenách to mají
zakalkulované, proto ve své podstatě jsou běžné ceny čím dál vyšší, aby
mohly být poskytnuty slevy.
Setkáme se s tím u většiny značek pracích
prostředků, kdy nejvýhodnější ceny často dosáhneme tehdy, koupíme-li
nejen co největší balení, ale musí být zároveň v akci. Tedy se může
stát, že největší balení jakéhokoli výrobku zároveň nemusí být
nejlevnější v přepočtu na množství. Pokud se totiž akce vztahuje pouze
na malé balení, může nákup několika menších balení výrobku být levnější,
než jedno velké balení. Dám příklad na jogurtu.
Pokud 0,5 litru stojí
20 Kč bez akce a v akci 0,125 l stojí 3,90, vychází menší balení nejen
o více než 4 Kč levněji, ale ještě je můžete spotřebovat postupně dle
potřeby. Velké balení by se muselo spotřebovat víceméně ihned. Proto je
dobré nejen nakupovat výhodná velká balení, ale sledovat i akce. Na
druhou stranu je dobré rozmyslet, zda zboží v akci 1+1 opravdu v daném
množství potřebuji.
Nejlépe je řídit se zdravým rozumem, nenakupovat
emocionálně, i když o opaku nás přesvědčují dennodenně nejen v
reklamách, ale přímo i v prodejnách. A nakonec bych upozornil, že ani
zboží označené jako akce nemusí být cenově vůbec zajímavé, mnohdy jde
pouze o jeden z mnoha marketingových triků.
Autor:pppeettrr