Jak se hledá práce?
Pokud pomineme poněkud omezenou nabídku Úřadu práce, kde je většinou pouze nabídka nejnižších pracovních pozic, obrací se člověk v prvé řadě na své příbuzné a známé. Tyto možnosti jsou ovšem omezené a proto přichází na řadu zdánlivě nepřehledná řada inzerátů v novinách a na internetu. Ani zde ale naše možnosti nekončí. Stále modernější a rychlejší způsob života zapojil do nabídky a poptávky pracovních míst také sociální sítě, přičemž některé se na práci vyloženě specializují. Mezi další možnosti patří rovněž personální agentury a také pracovní veletrhy.Inzerce v tisku
Tištěná média dříve při výběru práce dominovala, leckdo si z minulosti vybaví inzeráty v novinách zakroužkované tlustým fixem. Dnes je tento způsob nabídky poněkud na ústupu, nicméně stále můžeme na novinových stáncích najít stálé přílohy všech deníků zaměřené na kariéru a zaměstnání, prohlížet pracovní rubriky v novinách nebo odborných časopisech. Nezapomínejte ani na regionální média, kde je možné najít zajímavé pracovní příležitosti.Tisk má však v dnešní době, zejména proti internetu, jisté nevýhody. Neumožňuje hlubší možnost filtrování nabídek, a tudíž nás nutí číst řadu inzerátů, které jsou mimo náš zájem. Velkým problémem je také možná neaktuálnost. Při množství zájemců může být pracovní místo obsazeno dřív, než vyjde v tisku. Proto není překvapením, že stále více lidí hledá práci na internetu.
Hurá na internet
Pracovních portálů je na webu řada a na mnohých se mohou inzertní nabídky duplikovat, zejména pokud má firma proaktivní personální manažery. Vyhledávání zde umožňuje nastavit si celkem podrobný filtr nejen, co se týče oboru a místa působení, ale např. i výše požadované mzdy, druhu pracovního poměru, klíčových slov aj.Výhodou pracovních portálů je kromě větší aktuálnosti a flexibility rovněž řada podpůrných nástrojů, které vám pomáhají dostat se k vysněnému místu. Na některých portálech si tak můžete nastavit takzvané „hlídací psy“, kteří vám pošlou email v případě, že se objeví filtru odpovídající nabídka.
Na pracovních portálech nemusíte navíc jen pasivně sedět a hledat, jaký inzerát nás zaujme. Můžete si zde vytvořit vlastní životopis, vložit vlastní poptávku práce a dostat se tak do hledáčku potenciálního zaměstnavatele. Ty nejlepší pracovní weby také nabízejí řadu článků a rad, jak hledat novou práci, jak správně napsat životopis a průvodní dopis nebo jak se vyvarovat chyb při pracovním pohovoru.
Co se chytí v sítích?
Sociální sítě zažili v posledních letech obrovský boom a občas se v nadsázce říká, že kdo není na „síti“, ten jako by nebyl. Do jisté míry je to pravda, protože informace patří mezi nejcennější komoditu vůbec a pokud o sobě nedokážete dát vědět nebo nezískáváte pravidelně nejaktuálnější data z vaší vysněné pracovní oblasti, jsou vaše šance limitovány. Řada společností je dnes velmi aktivní jak Facebooku, tak na Twitteru, nemluvě o tom, že pokud dáte svým 300 přátelům vědět, že hledáte práci, můžete se dostat k nečekaným nabídkám.Pokud si hledáte informace o firmách a jejich nabídkách na internetu, nezapomeňte, že totéž si mohou firmy dohledat o vás a také to dělají. Važte tedy pečlivě, jaké informace máte na Facebooku, blogu nebo jiných internetových stránkách veřejné, abyste na svého potenciálního zaměstnavatele neudělali negativní dojem hned na první pokus.
Dobrou zprávou je, že si na LinkedIn nachází cestu stále více českých firem. Zeptali jsme se, proč?
“Možnosti na LinkedInu jsme začali využívat relativně nedávno. Hlavní důvody jsou podpora marketingu a vyhledávání zajímavých kandidátů. K marketingovým účelům slouží náš firemní profil, kde pomocí krátkých zpráv chceme zveřejňovat, co se u nás děje, je ve firmě nového apod. Zároveň zde máme představeny některé útvary banky a vložena 3 videa, která jsme natočili s našimi zaměstnanci o jejich kariéře. Naším cílem je zaujmout co nejvíce lidí kteří nás budou následně LinkedInu sledovat jako tzv. followers a zároveň pro nás budou chtít pracovat. LinkedIn slouží převážně pro specialisty a manažery a na ty se snažíme zacílit naše pracovní nabídky. K oslovení pasivních kandidátů používáme profesionální profily, které je možné na LinkedInu založit,“ říká Martin Vejplacha, personální manager banky, která sama zaměstnává stovky lidí.
Personální agentury poradí bezplatně
Řadu lidí tato možnost ani nenapadne, ale pro některé obory či pro střední a vyšší management je to velmi vhodná volba. Personální agentury se většinou specializují na konkrétní obory nebo působí v konkrétních lokalitách, a proto je důležité obrátit se na tu vhodnou.Výhodou těchto agentur je dobrá orientace ve vašem oboru, navázanost na přední hráče na trhu a rovněž bezplatné služby pro vás, jakožto uchazeče o práci. Agenturám totiž za získané „lidské zdroje“ platí firmy. Může se Vám také stát, že Vás někdo z personální agentury osloví právě díky vyplněnému profilu nebo vyvěšeném CV na pracovním portálu.
Nebuďte pasivní
Při hledání vhodného zaměstnání se rozhodně nespoléhejte jen na jeden zdroj informací. Ani v případě, že jste v reakci na inzerát získali pozvání na pohovor, nepolevujte ve vyhledávání záložních variant. Dokud nemáte podepsanou smlouvu v ruce, není nic jisté a ani v tomto případě, s ohledem na tříměsíční zkušební dobu, nemusíte mít vyhráno. Proto se vyplatí udržovat své kontakty a údaje „živé“ a mít přehled o dění ve vašem oboru.Zdroj:ČSOB