Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025 Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty Hrajte s námi SUDOKU online !Hrajte s námi SUDOKU online !
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Sobota 23.11. 2024
Dnes má svátek Klement
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Chytrá žena

Jak vybírat e-shop pro vaše nákupy

28. 09. 2014 | Finance
Projít nákupními středisky a sehnat vytoužené zboží může vydat i na pěknou túru. Oproti tomu prohlídka tisíců položek v internetových obchodech stojí maximálně otlačený prst od tlačítka myši. Špatný výběr obchodu nás ale může o pohodlí nákupu připravit pozdějšími reklamacemi či náročným vymáháním práva. Jak vybrat správný e-shop a nespálit se? Univerzální a jednoduchá rada neexistuje, ale jsou věci, které se vyplatí ohlídat.

Když vybíráme podle ceny

Nízká cena bezpochyby táhne a rozdíly v jednotlivých elektronických obchodech dosahují u stejného zboží stovek i tisíců korun. Dobrými pomocníky pro první seznámení s nabídkou jsou bezpochyby cenové srovnávače. Na jednom místě shromažďují nabídky řady obchodů a člověk si rychle udělá přehled, kolik která položka běžně stojí.

Pokud po prvním srovnání jdeme do nejlevnějšího obchodu, vkládáme zboží do košíku a objednáváme, musíme si dávat pozor, cena ještě nic nevypovídá o prodejci. Nízká cena může mít háček. Pomineme-li situace, kdy obchod na nízkou cenu pouze láká k nákupu, aby po objednávce kupujícímu oznámil, že zrovna v Číně vyhořela fabrika a kýžený výrobek, poslední na světě, může dodat o tři stovky dráže, mohou krom takovýchto klamavých praktik nastat i další komplikace.

Jak vybírat e-shop pro vaše nákupyPrvní odhalíme už v nákupním procesu. Místo obvyklého poštovného (například u drobné elektroniky kolem sta korun) po nás obchodník chce dvojnásobek a k tomu poplatek 50 korun za platbu předem nebo 70 korun za dobírku. Když se zarazíme a vrátíme k prvnímu srovnání, můžeme zjistit, že obchod, v němž bylo zboží o 150 korun dražší, nabízí doručení zdarma. Druhý častý problém přichází o chvilku později. Obchodník potvrdí objednávku, ale vzápětí zákazníka informuje, že sice prezentoval zboží skladem, ale to v jeho řeči znamená, že jej máme očekávat nejdříve za 14 dní. Pospícháme-li s nákupem, nechme si raději před objednáním potvrdit, kde je zboží naskladněné a jak dlouho trvá jeho doručení.

Levné e-shopy bez historie občas zlobí i při reklamacích či výměnách zboží. Nízká marže nebo levné zboží z neoficiální distribuce, které nepřijímají autorizované servisy k záručním opravám, se podepisují na vyřizování spotřebitelských nároků. Obchod těžkopádně a zdlouhavě komunikuje, reklamace zamítá spíše „preventivně“, aby odradil, nebo provádí výrobcem neautorizované opravy.
 

Jak se dostat k informacím?

Důvěru v anonymním prostředí internetu dodávají e-shopům uživatelské recenze. Ty lze rozdělit do několika kategorií a ke všem je třeba přistupovat kriticky a s vlastním rozumem. Nikdo nám nezaručí, že několik pozitivních recenzí si obchodník na svůj web sám nenapsal, nebo si nenajal reklamní agenturu, která se mu o pozitivní ohlasy stará. Uskutečnit v e-shopu fiktivní obchod a napsat fiktivní chválu je opravdu jednoduché a dle průzkumu se s falešnými recenzemi setkala většina z nás.

Nejlepší zkušeností je ta vlastní, a proto se rádi vracíme do obchodů, se kterými máme dobrou zkušenost my nebo naši známí. Nakupujeme-li v konkrétním obchodě poprvé, je nanejvýše vhodné prověřit si ho důkladněji.
 

Jak poznat férové obchodní podmínky

Pokud člověk není zrovna právník, není to jednoduché, ale i tak si může v obchodních podmínkách všimnout jednoduchých věcí. Občanský zákoník ukládá, aby smlouvy a obchodní podmínky byly čitelné a srozumitelné tak, aby je pochopil normální člověk. Neměly by obsahovat žádná malá písmenka či skryté odkazy a zároveň by neměly být extrémně dlouhé. Délka je poněkud relativní pojem, většině z nás by asi přišly dlouhé i dvě stránky textu, ale obchodník musí ze zákona mít v podmínkách řadu důležitých informací pro spotřebitele, bez nich by riskoval pokutu. V neposlední řadě se k podmínkám musíme dostat jednoduše a pokud na kterémkoliv místě objednávky zaškrtáváme souhlas s čímkoliv, měli bychom se přes jednoduchý odkaz dostat k tomu, s čím souhlasíme. Určitou pomůckou pro spotřebitele jsou certifikáty.

Na tohle vždy pozor

Poznat falešný e-shop na první pohled asi neumí nikdo. Vytvořit a naprogramovat důvěryhodně vypadající stránku je jednoduché a v dnešní době nestojí moc. Pár recenzí do začátku si podvodník zajistí, když fiktivně prodá pár věcí sám sobě. Pokud nejdeme do hloubky, snadno podlehneme dojmu, že obchod je stejný jako tisíce dalších na internetu. Vždy musíme zpozornět, pokud se dostaneme k nabídce značkového či módního zboží (většinou drahé elektroniky, tabletů či mobilů) za výrazně nižší cenu, než je obvyklé. Pokud je jedinou možnou volbou úhrady platba předem na účet, kartou nebo dokonce peněžní transfer do zahraničí, pak raději výhodný nákup oželme. Ušetříme si dost zklamání, času, běhání na policii a nejistého vymáhání.

Zdroj: dTest


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 



Komentáře
Obrázek uživatelky
profil
obchod, který má obchodní podmínky pod kontrolou má certifikaci APEK, což je asociace internetových obchodů
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles