Pokud kolo teprve vybíráte, možná se potýkáte s celou řadou nejasností –nejspíš hlavně zvažujete, která kategorie bude pro vás nejvhodnější. Rozmyslete si, kde a jak budete jezdit, a podle toho zvolte kategorii kola. Vybírat můžete z horských, neboli MTB, krosových, trekingových, silničních nebo městských. Nejoblíbenější jsou horská kola určena do terénu. Poradí si s kameny i kořeny, díky plášťům s terénním vzorkem zvládají dobře i mokro a bláto. O pohodlí se stará odpružená vidlice nebo dokonce i odpružená zadní stavba. Tato kola se dají bez problémů použít i na silnici, ale počítejte s tím, že tam budete pomalejší než cyklisté na silničních nebo trekingových kolech. Pokud milujete cyklistiku v přírodě, nemusíte pátrat dál.
Na silnice, zpevněné cesty či do lehčího terénu se pak hodí krosová kola, která kombinují vlastnosti silničních a horských kol a z MTB využívají předností odpružené vidlice. Je pro ně typické použití většího průměru kol a rychlejších převodů. Pláště jsou užší a mají jemnější vzorek. Se silnicemi a zpevněnými cestami si rozumí i trekingová kola, která ovšem nebývají osazena takovým množstvím příslušenství, jako jsou blatníky, nosiče či světla.
Renesance silničních kol a fenomén městských
Silniční kola jsou, jak už název napovídá, určena na silnici. V terénu je nelze použít kvůli úzkým plášťům a jejich dalšímu osazení. Na silničky jsou to ale nejrychlejší kola a také nejlehčí. U nás zažívají novou renesanci a stále více cyklistů je používá jako hlavní kolo nebo jako doplněk k MTB. Stejnou kategorii kol používají závodníci v tradičních silničních tour.Boom ale slaví také městská kola. Ta jsou uzpůsobena pohybu po městských silnicích a chodnících. Počítají s tím, že na nich pojede člověk v civilním oblečení. Posed bývá vzpřímený a pohodlný. Kola jsou osazena nosiči, blatníky, toto příslušenství se dá i doplnit. Oblíbené jsou v této kategorii (nejenom u žen) tzv. sukňové rámy, které vám umožní snadné nasednutí a sesednutí z kola díky absenci horní rámové trubky.
Rozdíly dámských a pánských kol
Neliší se jen barvou rámu, ale především konstrukčními rozdíly. Počítají s menší výškou postavy a jinou délkou končetin. Pravidelně jsou u dámských kol k dispozici menší velikosti rámů. Na kolech se používají užší řídítka, dámská sedla, kratší kliky, brzdové páky a najdou se i další rozdíly. Pro většinu žen jsou lepší volbou než pánská/unisex kola.Zdroj, foto: Ski a Bike Centrum Radotín