Pro rozvoj řeči je nejdůležitější období prvních dvou let života. Nemluvně řeč vnímá a slůvka neustále porovnává. Nejdůležitější je pro něho řečový projev maminky. Matčino vyprávění, zpívání a povídání připoutává jeho pozornost. Důležité je, aby rodiče na dítě mluvili zřetelně, aby sami nedrmolili a nevypouštěli slova přes zavřená ústa.
Děti od jednoho roku začínají podle pediatrů a logopedů intenzivně napodobovat dospělé, takže jestliže mu dáte najevo, že žvatlání je normální, bude se tak vyjadřovat. A co je normální v roce, vypadá podivně u předškoláka, a zažitá pravidla řeči budete se svým potomkem jen těžko odstraňovat.
Pokud je maminka vnímavá a zodpovědná, dá se už do prvního roku věku dítěte přijít na spoustu vad. Například u dítěte, které má postižený sluch, si může všelijak broukat a vydávat zvuky, ale neumí je napodobit. Už od útlého věku je třeba sluch zkoušet, např. zkusit, zda se dítě otočí za hlasem chrastítka. Otáčet za zvukem by se mělo od 3. měsíce.
V první roce věku, by dítě mělo říkat slabiky, případně krátká slova ( máma, táta, babí ). Ve druhém roce by děti měly umět a chápat dvojslabičná spojení ( máma papů, táta tutů...)
V prvních dvou letech si dítě musí samo nejrůznějšími hrami obrušovat svůj jazýček. Mělo by se učit napodobovat slyšený zvuk a mluvené slovo. Učte batole spojovat pojmy se zvuky. Pejsek -haf, haf. Ptáček -píp, píp. Hodiny - tik, tak. Po druhém roce přibývá slovní zásoba. Ve věku do tří let má nenahraditelný význam mluvení a zpívání s dítětem, rytmické říkanky a básničky.
Velmi špatné je šišlání na dítě. Ano, svádí to... Miminko je roztomilé, miloučké a člověk by ho muchlal a mluvil jeho řečí. Změna hlasu je normální, ale pozor na to, abychom na ně mluvili správně. Brzy po roce už dítě tvoří hlásky, opravujte ho, nešišlejte.
Vývoj artikulace může ovlivnit i nesprávný dudlík, u nekojeného dítěte i špatná savička na láhev.
Vady řeči mohou souviset i s vývojem zubů, takže se některé případy musí řešit společně s lékaři na ortodoncii, někdy může být příčinou špatného vývoje mluvy i rozštěp, který bývá i příčinou huhňání a dýchání ústy. V těchto případech je třeba řešit vše i s pediatrem.Okolo třetího roku se může objevit koktavost - dítě opakuje první slabiku slova.
Člověk s poruchou řeči, ať už se jedná o dítě nebo člověka dospělého, mívá problémy s vyjadřováním a je narušena jeho komunikační schopnost. Odborná pomoc specialisty z oboru logopedie však v mnoha případech pomůže potíže s řečí odstranit, případně je alespoň minimalizovat.
Častými návštěvníky logopedických poraden bývají děti ve věku kolem 3 let, které trpí nemluvností či málomluvností. Jejich opožděný vývoj řeči (dysfázie) může být zapříčiněn kromě dědičných predispozicí také prostředím, ve kterém vyrůstají, citovou deprivací, případně i hluchotou. Rozvoj řeči totiž úzce souvisí s celým rozvojem smyslového vnímání.
Zhruba každé páté dítě má v předškolním věku drobné řečové vady. Může to být vadná koktavost, výslovnost, porucha sluchu spojená s vadou řeči, poruchy hlasu, vady řeči při lehlé mozkové dysfunkci, ale třeba i jen neschopnost zvládnout měkčení hlásek.
V dnešní době má každá rodina možnost zakoupit si logopedické hříčky s potřebnými říkankami a veršovánky. Jistě si oblíbíte veršíky rozvíjející obratnost rukou, podněcující dobrou výslovnost a sluchovou pozornost.
speedyy58 - čtenářka
ChytráŽena.cz
ChytráŽena.cz