Jak se vyvarovat zbytečnému utrácení? Karolína Wankovská, vedoucí azylového domu v Oseku, nám přináší rady, které předává maminkám v azylovém domě v rámci kurzů nadačního projektu Made by finanční gramotnosti.
VŠE ZAČÍNÁ U VCHODU
Pokud jdete do obchodu pro pár věcí, neberte si u vchodu vozík. Už jen to, že jej k nákupu použijete, vás bude nutit do něj ukládat věci. Mnohem lepší je vzít si pouze malý košík, do kterého dáte vše, co potřebujete. Pokud ale vozík opravdu potřebujete, nebojte se jeho prázdnoty. Psychologové totiž nakupování pomocí nákupních vozíků zkoumali a zjistili, že vzhled i rozměry nákupních vozíků výrazně ovlivňují zákazníkovo chování. Ukázalo se, že když do prodejen dají obrovské košíky, lidé je podvědomě začnou zaplňovat. Nikdo z nás totiž nechce přijet ke kase s vozíkem velikosti lodního kufru a pak z něj vytáhnout pět rohlíků a kousek salámu… Potraviny, které tak do vozíku vložíte pouze pro zaplnění volného prostoru, vás mohou stát stokoruny.
OCHODEM KŘÍŽEM KRÁŽEM A HLAVNĚ NA ÚROVNI
Ani když vplujete do obchodu s malým košíkem v ruce, nemáte ještě zdaleka vyhráno nad zbytečnými výdaji. Hra na „prodávám a ty chceš nakoupit“ totiž ve skutečnosti teprve začala. Od triků, jako je umístění pečiva až na druhý konec prodejny nebo zeleného ráje ovoce a zeleniny u vstupu pro lepší náladu na nás čeká mnoho překážek, které je pro rozumný nákup potřeba překonat.
Že se vás to netýká a všem těmto trikům se dokážete vyhnout?
Pokud si opravdu věříte a jste zvyklí dívat se na věci přímo a neklopit před problémy oči, v obchodě byste oči sklopit mohli. Zjistíte totiž, že jen o pár centimetrů níž se v regále ukrývá mnohdy stejně kvalitní zboží, ale za mnohem nižší cenu. Zboží, na kterém supermarket nejvíce vydělává, je umístěno v úrovni očí, aby ho zákazník uviděl jako první. Naopak zboží, které má nízkou marži, bývá umístěno v nejnižších či nejvyšších policích. V uličkách a na rozích regálů je vystaveno zboží, které chtějí obchodníci co nejdříve prodat. Psychologové mysleli i na to, že většina z nás jsou praváci. Proto je dražší zboží většinou rozmístěno vpravo od vozíku.
Velkým lákadlem je také umístění nepotravinového zboží do obchodu s potravinami. Jistě to znáte – brouzdáte mezi regály a najednou na vás vybafne oblečení ve slevě, DVD s novými filmy nebo hračky pro nejmenší. Po mnohdy i padesáti minutách pohybování se mezi konzervami s tuňákem a olejem přijde i hrníček jako příjemné zpestření a i obyčejnému bílému rendlíku tak věnujete mnohem více pozornosti, než kdybyste ho viděli jinde mezi nádobím. Co na tom, že je to další stokoruna z vaší peněženky? Hrníček se vždycky hodí, a proto šup s ním do košíku…
AKCE ANEB NECHCI SLEVU ZADARMO
Samostatnou kapitolou jsou slevy. Lákadlem jsou nabídky, kdy je jeden výrobek zdarma. Nejčastěji se to týká drogistických výrobků, jako jsou pasty, kartáčky na zuby a podobně. Obchodníci vědí, že právě takové výrobky zákazníci nakupují obvykle po jednom a takhle jich odbudou víc najednou. Cena přitom není v případě tří výrobků za cenu dvou jen prostým dvojnásobkem běžné ceny, ale je obvykle o něco vyšší. Podobně zákazníci rádi sáhnou po zboží, ke kterému je připojen ještě nějaký dárek, například k pracímu prášku je často přiložena aviváž. Háček je v tom, že samotná cena prášku je vyšší.
Stejně lákavé jsou nabídky, které vám umožní získat „několik deci zdarma“. Například původně půllitrové balení nápoje je naráz šedesáti mililitrové a na výrobku nechybí informace, že za stejnou cenu je nyní x mililitrů či gramů navíc zdarma. Výrobce k takové nabídce vede jednoduchý záměr - chtějí, aby zákazník zboží vyzkoušel, věří, že s ním bude spokojený a bude je nakupovat, i když se bude prodávat v běžném balení. Co na tom, že je to produkt, který je mnohem dražší, než jiné výrobky určené ke stejnému použití?
Na principu gramáže funguje i jiný obchodnický trik, ten ale prokouknete dřív a pravděpodobně vás rozmrzí. Jedná se o fingovanou gramáž zboží. Tady se jedná o trik výrobce, nikoliv obchodu. Výrobce často balí výrobek do mnohem většího obalu, než by dané zboží vyžadovalo. Rozbalíte krabici se sušenkami a pytlík by se pohodlně vešel do poloviční krabice. Kelímek od jogurtu má spodní okraj vyšší 0,5 cm, takže gramáž je stejná jako u konkurenční firmy, ale jogurt na první pohled vypadá větší. Kontrolujte gramáže výrobků.
Poslední ze série slevových triků jsou slevy, které jsou neplatné. Do hromady zboží označené viditelnými nápisy "Výprodej" nebo "Sleva" prodejce umístí i nezlevněné zboží. Možná si toho u pokladny ani nevšimnete. Pokud ano (zkušenější nakupující si kontrolují zlevněné zboží u čteček), pak se pokladní omluví a vysvětlí, že právě na vaše zboží se sleva nevztahuje. Vy už však stojíte u pokladny a máte pouze chvilku na to, abyste se rozhodli zboží vrátit. Mnoho z nás si řekne, že když už jsme si to vybrali, chceme to. A zboží zaplatí.
Rady, jak se nenechat nachytat na obchodnické triky, dává Karolína Wankovská maminkám v azylových domech Osek a Vsetín. „Umět hospodařit s penězi, které máme, je nesmírně důležité. Právě zbytečné utrácení je kamenem úrazu řady rodinných rozpočtů a způsobuje v důsledku dluhy a řadu dalších problémů,“ říká Wankovská.
RADY JAK SE NENECHAT ZLÁKAT
- Před nákupem v supermarketu si napište seznam zboží, které hodláte nakoupit. Seznamu se držte - i když je to těžké, je třeba odolat ochutnávkám, slevám a dalším obchodnickým fíglům.
- Ceny všech položek v seznamu sečtěte, abyste zjistili, na kolik vás nákup přijde. Vezměte s sebou jen o trochu více peněz, než je celková cena nákupu. To vás přinutí k tomu, abyste nekoupili zboží, které jste neměli v plánu.
- Neberte s sebou platební kartu. Držitelé platebních karet jsou více náchylní k tomu, aby si koupili zboží nad plán. Při placení kartou totiž nevidí, jak rychle se jejich bankovky stěhují do kapes obchodníků.
- Na nákupy choďte zásadně sytí. Zákazníci s kručícími útrobami jsou totiž pro obchodníky lacinou kořistí - nakupují žaludkem, ne rozumem!
- Děti nechejte raději doma. Málokterý rodič totiž odolá dítkům, která se v supermarketech nudí, a tak žadoní o sladkosti nebo o hračku.