Tak jaké jsou tedy právní předpisy pro tuto situaci?
Spotřebitelé se stále častěji mohou setkat s různými formami smluv uzavíraných mimo prostory obvyklé k podnikání dodavatele, zejména na předváděcích akcích, při podomním prodeji apod. Tento způsob uzavírání smluv je specifický zejména tím, že je na spotřebitele obvykle vyvíjen tlak k uzavření smlouvy, spotřebitel je rozptylován občerstvením, předváděním letáků, často dochází k určité psychologické manipulaci. Spotřebitel může mít v těchto případech omezenou možnost se svobodně a zodpovědně rozhodnout, zda smlouvu uzavře.
Proto poskytuje od roku 2001 Občanský zákoník ve svém § 57, odst. 1 možnost odstoupení od takto uzavřené smlouvy do 14 dní, pokud prodávající písemně upozornil spotřebitele na právo odstoupit od smlouvy a to bez uvedení důvodů a bez jakékoliv sankce. Nedošlo-li dosud ke splnění dodávky zboží či služeb dodavatelem, může spotřebitel od smlouvy odstoupit do 1 měsíce.
Jestliže dodavatel písemně neupozornil spotřebitele na právo odstoupit od smlouvy, má spotřebitel právo odstoupit do 1 roku od uzavření smlouvy. Možnost odstoupit takto od smlouvy je dána pouze u smluv uzavřených mimo prostory obvyklé k podnikání dodavatele. Pokud tedy prodávající pořádá předváděcí akce ve své provozovně, úprava § 57 občanského zákoníku se na zde uzavřené smlouvy nevztahuje. Možnost odstoupení není dána u smluv, u nichž si spotřebitel výslovně sjednal návštěvu dodavatele (podomního prodejce) za účelem objednávky.
Možnost odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů bez udání důvodů podle § 57 odst.1 Občanského zákoníku je možný pouze v případě, že byla kupní smlouva uzavřena mimo prostory obvyklé k podnikání, tedy většinou na veřejných prezentačních akcích, na ulici atd. Tato možnost však není, pokud byla kupní smlouva uzavřena na tzv. homeparty, tedy pokud si prodejce pozvete sami domů.
Jestliže byla kupní smlouva uzavřena mimo prostory obvyklé k podnikání, můžete od ní odstoupit podle § 57 odst.1 Občanského zákoníku do 14 dnů bez udání důvodů a jakékoliv sankce. Jestliže jste nebyl na tuto možnost písemně upozorněn, můžete od kupní smlouvy odstoupit až do 1 roku a to podle § 57 odst.2 a 3 OZ. Odstoupení doporučuji písemné, nejlépe doporučeným dopisem s dodejkou s odvoláním na uvedené paragrafy OZ.
Pokud jste si podomní prodejce sami nepozvali za účelem objednávky (tady by kupní smlouva zrušit nešla) potom firmě neprodleně(do 14 dnů) oznamte,že odstupujete od kupní smlouvy č.... na základě § 57 odst.1 Občanského zákoníku,(což znamená bez udání důvodů) a peníze požadujete vrátit na adresu...nebo na účet... Kopii smlouvy raději přiložte,dopis odešlete doporučeně s dodejkou. Prodejce je povinen vrátit peníze do 30 dnů. Lhůta pro odstoupení od smlouvy při podomním prodeji je 14 dnů, pokud vás prodejce na možnost odstoupení od smlouvy písemně neupozornil, prodlužuje se lhůta na 1 rok od uzavření smlouvy.
Další možností je reklamovat pro rozpor s kupní smlouvou podle § 616 občanského zákoníku. Shodou s kupní smlouvou se rozumí, že prodávaná věc má jakost a užitné vlastnosti smlouvou požadované, prodávajícím, nebo výrobcem popisované, nebo na základě jimi prováděné reklamy očekávané, popřípadě jakost a užitné vlastnosti pro věc takového druhu obvyklé, že odpovídá požadavkům právních předpisů a odpovídá účelu, který prodávající pro použití věci uvádí.
V takovém případě máte nárok na uvedení do souladu s kupní smlouvou, a to buď výměnou, nebo opravou, není-li to možné, pak přiměřenou slevou, nebo odstoupením od smlouvy. Vzhledem k tomu, že máte posudek autorizované zkušebny, proti kterému argumentuje prodejce svým posudkem, nezbude vám, než uplatňovat vaše práva soudní cestou.
Je třeba doplnit, že zatímco nápravy porušení povinností vyplývajících prodávajícímu ze zákona ochraně spotřebitele se může spotřebitel domáhat prostřednictvím dozorového orgánu - tj. u nepotravinářského zboží převážně u České obchodní inspekce (ta ovšem nikdy nevstupuje do sporu mezi prodejcem a spotřebitelem, ale může např. uložit pokutu), pak spory ohledně plnění povinností vyplývajících prodávajícímu toliko z ustanovení občanského zákoníku řeší pouze soud, což může být v mnoha případech kámen úrazu.
Jak tedy v těchto případech postupovat?
Nejlépe nepustit si podomního prodejce do bytu, nesmlouvat si s ním schůzku a když už se to stane, nepodepisovat s ním žádné smlouvy!!! Totéž platí pro prodejní prezentace, reklamní zájezdy apod. Většinou totiž za krátkou dobu zjistíte, že zboží, které jste zakoupili, seženete v „kamenném obchodě“ levněji.
Samozřejmě reklamního zájezdu se můžete zúčastnit, uvidíte jiná města a kraje, ale nic nepodepisujte! I když se reklamního zájezdu zúčastníte, můžete přijmout dárek, sníst oběd (přece jste si to zaplatili!). Ale nikdo Vás nemůže nutit, aby jste něco zakoupili, nebo něco podepsali!!!
A ještě jedna poznámka: Při případném zájezdu si zjistěte, zda v dané „restauraci“ není uvedeno, že je to sídlo prodejní organizace (pokud to není viditelně uvedeno hned na vchodu, klidně se zeptejte, případně si to dejte potvrdit – máte na to ze zákona právo!). Tento trik uvedené prodejní organizace v poslední době často provozují! Pokud tomu tak je, uvědomte si, že na to platí pravidla, jako v normální prodejně, a tak nemůžete od smlouvy ustoupit!
Prodejci využívají velkých slibů! Za pouhou stokorunu pro vás pořádáme zájezd po krásách vlasti, spojený s prezentací našeho zboží v útulném prostředí, s bezplatným obědem, nebo večeří a s malým dárkem pro každého.
Zásady prodejců! Oškubeme Vás, jak nejlépe budeme umět. Nabídneme Vám zboží průměrné kvality za silně nadprůměrnou cenu. Rádi u nás zakoupíte. Prozatím rádi. Naši specielně školení prodejci Vám tak „vymyjí mozky“, že od nich zakoupíte i krávu do svého panelákového 2+1.
Budete se divit, jak jste mohli bez našeho zboží až dosud žít! Sjednáme s Vámi jednostrannou smluvní pokutu. Ve Váš neprospěch! Až si koupi příští týden rozmyslíte (poté, co uvidíte týž výrobek v obchodě za čtvrtinovou cenu), budeme od Vás smluvní pokutu vymáhat. Své zákazníky dáváme k soudu. Tam obvykle vyhráváme. Při podpisu smlouvy si od Vás vezmeme zálohu a Vás ani nenapadne přemýšlet proč, když jsme Vám ani nic nepředali. Nebudeme Vás šetřit, jako jsme nešetřili nikoho před Vámi – usmíváme se jen při prodeji.