Ukradli Vám peněženku i s platební kartou? Nebojíte se, že Vám na ni někdo vybere peníze či důvěřujete Vaší bance a spoléháte, že vaše peníze ochrání? Mnoho lidí si myslí, že jsou jejich peníze na platební kartě v bezpečí. Ovšem někdy se může stát, že i přes všechna bezpečností opatření, kterými platební karta disponuje, ji někdo zneužije a odcizí z ní hotovost.
Paní Dlouhé byla při přepadení ukradena kabelka, mimo jiné i s platební kartou. „Přestože jsem byla v celé události v šoku,“ líčí své pocity paní Dlouhá, „uvědomila jsem si, že pachatel může zneužít i platební kartu.“
Některé transakce platební kartou nevyžadují uvedení PIN kódu a stačí kartu pouze fyzicky použít a podepsat účtenku. Toto se týká především karet bez CHIPu, které jsou však již hromadně vyměňovány právě za karty s CHIPem. U karet bez nutnosti uvedení PIN kódu pak obchodník provede transakci a strhne požadovanou částku. Předtím by měl ale zkontrolovat shodnost podpisu. „Ihned po krádeži jsem tuto skutečnost nahlásila jak u své banky, tak i na policii. Přesto jsem to nestihla včas a následně jsem prostřednictvím přímého bankovnictví zjistila, že ukradenou kartou někdo zaplatil v obchodě v hodnotě 10.000 korun. Tuto transakci jsem samozřejmě reklamovala v bance. Ta ji však neuznala.“ stěžuje si paní Dlouhá.
„Mně ukradli peněženku, kde nosím i platební kartu. Vše jsem ihned nahlásila jak na policii tak i bance, přesto s kartou někdo následně čtyřikrát zaplatil v různých obchodech v celkové hodnotě 35 tisíc.“ uvádí paní Dagmar Slavíková, která má s bankou podobnou zkušenost. „Když jsem vše začala řešit a doložila jsem, že na účtenkách byly nepravé podpisy. Banka mi přesto odmítla hotovost vrátit.“
Jiný případ se stal panu Novotnému, když mu jistá finanční instituce poslala kreditní kartu, kterou však nikdy neaktivoval. Přesto mu však začali z banky zasílat výpisy, kdy mu účtovali měsíční poplatky za vedení účtu. Následovaly upomínky za měsíční splátky a vyzývání k úhradě. Pan Novotný však odmítal cokoliv platit. „Nedávno jsem slyšel o instituci finančního arbitra, na kterého se můžete obrátit právě v takových případech. Vyplnil jsem jednoduchý formulář na internetových stránkách a během několika dnů bylo vše vyřešeno – banka uznala svou chybu a přestala po mě finanční částku vymáhat.“
Nejen v takovýchto případech se můžete obrátit na kancelář Finančního arbitra, instituci, jež byla poměrně nedávno zřízena v rámci harmonizace práva s Evropskou unií na ochranu spotřebitelů.
Finanční arbitr je kompetentní řešit zejména spory, které se týkají převodů finančních prostředků, konkrétně např. při neoprávněném převodu v internetovém bankovnictví, u neoprávněných převodů finančních prostředků z účtu, zneužití platebních karet apod.
Od příštího roku se jeho kompetence rozšíří i na oblast spotřebitelských úvěrů.
Pokud máte nějaký problém s vaší bankou a nejste si jisti, zda je v kompetencích finančního arbitra, neváhejte kontaktovat kancelář finančního arbitra, kde vám jistě rádi a ochotně poradí. Na internetových stránkách na www.financniarbitr.cz naleznete jednak kontakt, ale i jednoduchý formulář, jehož pomocí můžete návrh na zahájení řízení snadno a rychle podat.
TIP na letní dovolenou
Doba dovolených je v plném proudu a všude varují turisty před platbami kartou v zahraničí. Přestože si bereme na dovolenou určitou sumu v hotovosti, může se stát, že budeme potřebovat další peníze neočekávané výdaje. Lze nějakým způsobem předejít odcizení peněz v zahraničí, či doporučit nějaký bezpečný způsob placení kartou či výběru peněz právě v zahraničí? Eventuelně jak po příjezdu postupovat při reklamaci odcizení peněz v zahraničí, aby tuzemská banky reklamaci uznala?
Finanční arbitr radí, při použití platební karty v zahraničí používejte tuto pokud možno u důvěryhodných obchodů a bankomatů. Rozhodně si uchovávejte všechny účtenky a nespouštějte kartu z očí. Je určitě dobré mít platební kartou s nejvyšším způsobem zabezpečení jako např. chipová karta s PIN a používat tzv. informačních SMS zpráv při každé platbě a výběru kartou.
Při reklamaci případných neoprávněných transakcí postupujte stejně jako by se jednalo o transakce v ČR, tj. uplatnit reklamaci u své banky, doložit všechny důkazy a dokumentaci. Neuspějete-li u banky, obraťte se na naši kancelář. Finanční arbitr je od listopadu 2009 kompetentní řešit i spory mimo Evropský hospodářský prostor (země EU plus Lichtenštejnsko, Norsko a Island). Poskytneme Vám maximální vstřícnost při řešení případného sporu.