-Komerční sdělení-
V Česku se loni ze dne na den uzavřely školy. S podobnou situací se nikdo z nás po několik desetiletí nesetkal, a proto zaskočila žáky, pedagogy a v neposlední řadě také rodiče. S ředitelkou pražské bilingvní školy Beehive Martinou Přenosilovou v rozhovoru řešíme, proč na krizi někteří žáci byli připraveni lépe než jiní, jak důležité je vést děti k samostatnosti, proč bychom měli podporovat u dětí schopnost přizpůsobit se nebo jaké jsou hlavní problémy v českém školství.
Jaké hlavní problémy v českém školství podle vás aktuální situace ukázala?
Já vidím dvě roviny. Jednak technologickou nevybavenost žáků i učitelů, v tomto ohledu jsme tak trochu zaspali, ale paradoxně to budeme schopni rychle dohnat, druhá rovina je poněkud složitější a souvisí s vnitřním nastavením školství, motivací a adaptabilitou žáků i učitelů. A tady to bude náročný proces změny myšlení.
Věřím, že ano. Všichni jsme si uvědomili, jak zranitelný může náš současný systém být a tím, že krize zřetelně ukázala slabiny, máme možnost zareagovat a posunout se dál.
Jak kronavirovou situaci řešila vaše škola a jak ji vnímají žáci?
Beehive využívá technologie ve výuce běžně, naši učitelé umí v tomto prostředí pracovat a tak pro nás znamenalo zrušení výuky ve školách pouze přesun z kamenné budovy do domácího prostředí. Musím říct, že zpočátku bylo nadšení dětí větší, některé zmiňovaly, že se raději učí z domova online. Postupem času však vidím chybějící aspekt sociálního prostředí, a to zejména u mladších žáků, kteří se už těší za svými vrstevníky a učiteli.
Co mohou školy udělat pro to, aby byly lépe připravené, pokud by se podobná situace v budoucnu opakovala? Změní se něco konkrétního na fungování vaší školy?
Zamýšlíme se zejména nad funkcí školy v budoucnu. Pokud si děti umí vyhledat a zpracovat informace, procvičit novou látku prostřednictvím moderních nástrojů, kde je úloha školy. Tam bude směřovat naše zaměření v budoucnu.
V čem podle vás rodiče při domácím vyučování nejvíc bojují? Co byste jim poradila, aby ho zvládali lépe?
Základem je vést děti k samostatnosti. Nesnažit se suplovat učitele, ale vytěžit z této situace maximum v posunu jejich vlastních kompetencí. Po malých krůčcích jsou schopny to zvládnout samy.
Spíše než na encyklopedické znalosti u dětí kladete důraz na rozvoj některých schopností a dovedností. Které jsou podle vás ty nejdůležitější?
Jak jsem již zmiňovala, je to zejména adaptabilita, vnitřní motivace, samostatnost, odpovědnost.
Jak jejich rozvoj můžou podpořit sami rodiče, pokud škola moderní výukové metody příliš nepodporuje?
Nejde tu jen o technologie, ale o zájem, co a proč se děti učí. Mnozí rodiče si teprve teď uvědomili, co vlastně děti ve škole probírají, co je baví, nebaví… to je základ. Projevit zájem. A neptat se jen, co bylo ve škole, ale co tě dnes bavilo, co tě zaujalo, co nového ses dozvěděl a toto téma s dítětem rozvíjet.
Častým problémem, který teď řeší spousta rodičů, je závislost jejich dětí na internetu, sociálních sítích, počítačových hrách. Máte nějaké rady, jak tomu předcházet, případně jak s už existujícím problémem pracovat?
Hlavně nezakazovat a nedávat hraní na počítači za odměnu. Jako škola jsme prošli tzv. testovacím obdobím, když jsme před několika lety zavedli pro žáky druhého stupně osobní počítače po celou dobu výuky. Elektronické učebnice vyměnily ty papírové, notepady a wordy vyměnily sešity a žáci měli počítače u sebe po celou dobu. Na začátku jsme viděli, že veškerý volný čas, přestávky i obědová pauza byla využívána k hraní her. A to i těch online her, kvůli kterým nám často padala síť. Stáli jsme před rozhodnutím: zakázat nebo nechat. Mluvili jsme o tom i s žáky. Nakonec jsme se rozhodli dát tomu ještě pár týdnů. A víte co se stalo? Za těch pár týdnů jsme si všimli, že počítače zůstávají v učebnách a děti hrají venku basketbal, povídají si a zejména vymýšlí různé sportovní aktivity. Rada pro rodiče? Nezakazujme, ale povídejme si s nimi, snažme se trávit aktivní čas jako rodina, protože často počítačem zahání nudu.
Někteří rodiče i učitelé si v aktuální situaci všímají, že děti jsou při on-line výuce daleko více zapojené a déle udrží pozornost. Znamená to, že moderní technologie jsou cesta, jak děti v 21. století vzdělávat?
Rozhodně, škola 21.století bude mít jinou úlohu než pouze pasivně předávat informace k memorizaci.
Pro děti jakého věku nabízíte výuku a jaké jsou nároky na přijetí – vadí například, když dítě neumí ještě moc anglicky?
Beehive má ve svém portfoliu jesličky, mateřskou i devítiletou základní školu v jejímž rámci je druhý stupeň veden v nadstandardních osnovách víceletých gymnázií. S angličtinou není problém, záleží na motivaci dítěte i rodiny, ale děti se učí velmi rychle a navíc v anglicky mluvícím prostředí je to přirozené učení.
Beehive International School nabízí vzdělávání v anglickém jazyce již od útlého věku dítěte. Vzdělávání dětí ve škole probíhá již od jesliček a přechází přes mateřskou školu k plně bilingvnímu vzdělávání na základní škole. Výuka v jednotlivých stupních na sebe plynně navazuje a zajišťuje tak komplexní rozvoj dítěte. Od nejnižšího stupně vzdělávací soustavy Beehive International School dochází k propojení českého a britského kurikula. Právě spojením českých i britských osnov v jejich plné míře škola dosahuje naprosto unikátního vzdělávacího programu, který v ČR nemá obdoby. Studenti Beehive tak mají jedinečnou možnost zachytit nejenom český, ale i britský vzdělávací program a tím si otevřít dveře do celého světa mezinárodních vzdělávacích institucí.
Více informací je k dispozici na www.beehive.cz