Nezávislý průzkum agentury Médea Research uvádí, že služby expertů nebo makléřů využívá jen 37 % Čechů, kteří investují. Džungle peněz nicméně skrývá řadu nástrah, včetně rizika špatných vkladů.
Mezi nejohroženější skupinu obyvatel patří jednoznačně senioři, kteří při jednání s různými „obchodníky“ doplácí na svoji důvěřivost. Nechají se snadno přesvědčit, že daná nabídka je pro ně nejvýhodnější a zaručeně na ní ušetří. Klasickým příkladem bývají hromadné předváděčky zboží spojené s obědem, kde důchodci pod nátlakem často nakoupí předražené a nekvalitní produkty.
Jak se mohou senioři bránit?
Základem úspěchu je finanční gramotnost.
Pokud starší lidé zjistí, jak svět financí doopravdy funguje, žádní podvodníci už si na ně nepřijdou. Zkusit mohou nejrůznější kurzy a semináře.„Existují univerzity třetího věku, které jsou určeny právě starším lidem. Studium je na nich přizpůsobeno potřebám seniorů,“ vysvětluje Radomír Mervart z Bankovního institutu vysoké školy. „Přednášky obsahují příklady z praxe a jsou vedeny odlehčenou formou,“ doplňuje Mervart. Senioři se v kurzech dozvědí, jak efektivně jednat s bankami i dalšími finančními institucemi, poznají dostupné produkty a služby na trhu, zjistí jejich výhody a rizika.
Několik tipů, jak nenaletět podvodníkům:
Nejen pro seniory přitom platí několik základních pravidel, která bychom měli dodržovat, abychom nenaletěli podvodníkům.- Čtěte poznámky pod čarou.
- Vždy si řádně prostudujte text pod čarou, případně různé dodatky ke smlouvám. Bývají napsány malým písmem, takže hrozí, že je snadno přehlédnete. Nenechte se odradit délkou textu; raději si pro čtení sáhodlouhých dodatků vyšetřete jeden večer, než abyste později litovali, že jste nedošli až do konce.
- Podepisujete s rozmyslem.
- Nenechte se nikým natlačit do okamžitého podpisu smlouvy. Jestliže vás někdo osloví na ulici s žádostí o uzavření kontraktu, požádejte o lhůtu na rozmyšlenou, nebo rovnou odmítněte. Smlouvu musíte nastudovat ve známém a klidném prostředí, jinak snadno přehlédnete důležitá fakta. Na vysvětlování prodejců moc nedejte – prezentují většinou jen ty skutečnosti, které jsou pro ně výhodné a znějí pozitivně.
- Poraďte se.
- Pokud smlouvě nerozumíte, nestyďte se říct si o radu. Žádný učený z nebe nespadl, nesrovnalosti proto raději zkonzultujte s odborníkem.
- Nerozhodujte se ukvapeně.
- Nenechte se zlákat první nabídkou, na kterou narazíte. Porovnávejte všechny dostupné možnosti. Ukvapené rozhodování by se vám nemuselo vyplatit, protože nejatraktivnější produkt nemusí být nutně tím nejvýhodnějším.
Zdroj: Bankovní institut