S nadcházejícím koncem prázdnin se rodiče snaží udělat vše pro to, aby jejich děti vykročily do nového školního roku správnou nohou. S přípravami je přitom nejlepší začít už v předstihu, aby se návrat do lavic nestal noční můrou a věčným bojem o udržení těžkých víček.
Dvouměsíční výpadek z pravidelného režimu zvládá každé dítě po svém, stejně jako opětovný návrat do školy. Dalo by se to přirovnat k návratu do práce po dlouhé dovolené. Někdo se těší, někdo to zkrátka bere jako nevyhnutelný fakt. A jiný by dal kdoví co za to, aby nemusel zpátky a dovolená, respektive prázdniny, mohly trvat věčně.
„Na každého působí výpadek pravidelnosti odlišně. Jednoznačně zpočátku dochází k výraznému uvolnění a regeneraci,“ říká o vlivu prázdnin na psychiku psycholožka Markéta Švamberk Šauerová. „Na druhou stranu, příliš odlišný režim o prázdninách se pak může na začátku školního roku vymstít, protože organismus dítěte si musí opět na původní režim přivyknout. Při přechodu z prázdninového režimu na školní může v řadě případů pomoci pozvolné vracení k obvyklému režimu.“
A jak takový návrat do reality vypadá?
Zkuste třeba v posledním týdnu prázdnin postupně znovu zavést dřívější vstávání i usínání, zkontrolujte a nakupte s dětmi v klidu všechny pomůcky nebo jim pomozte uklidit jejich pracovní stůl. Všechny tyto aktivity nezapomeňte proložit i něčím, co má dítě rádo, třeba výletem nebo návštěvou kina.
Kromě opětovného nastavení pravidelného režimu či investování do nových pomůcek a pohodlného oblečení bychom se ale měli zaměřit také na vzduch, který naše ratolesti ve škole dýchají. Díky měření čistoty vzduchu společností O2 se podařilo zjistit, že studenti pražské střední průmyslové školy stráví 21 % vyučovacích hodin v nevyhovujícím prostředí. Vydýchaný vzduch a nízká frekvence větrání mohou být podle výzkumu příčinou, proč někteří jedinci podávají při výuce horší výkony.
Zdroj: O2