Autor: Zuzana Hlavičková
Nakladatelství: Portál
Rok vydání 2010
Počet stran: 192 str.
Cena: 233 Kč
Příručka s nejrůznějšími náměty k aktivnímu vyučování anglického jazyka je zaměřená zejména na práci s tzv. průřezovými tématy.
Velkou pozornost věnuje rozvoji globálního myšlení, a to ve spojení s posilováním komunikačních dovedností žáků. Publikace nemá ambici zkoumat globální témata z odborného pohledu a speciální znalosti z této oblasti nepředpokládá ani u pedagogů. Didaktické zpracování jednotlivých kapitol autorka ověřila ve své pedagogické praxi. Chce přispět k tomu, aby se o těchto tématech ve škole diskutovalo nejen v mateřském, ale i v cizím jazyce.
PhDr. Zuzana Hlavičková vystudovala anglistiku na FF UK a vyučovala angličtinu na různých typech škol. Dlouhodobě se věnuje otázkám globálního rozvoje.
Ukázka z knihy 100 aktivit pro výuku angličtiny:
Kdybys neuměl číst…If you couldn’t read…
Věk: 9–12 let
Úroveň: středně pokročilí
Jazykové dovednosti: podmiňovací způsob
Obecné cíle: Žáci si uvědomí, proč je důležité umět číst, a zamyslí se nad důvody, proč mnoho dětí na světě do školy chodit nemůže.
Pomůcky: fixy/křídy, tabule, krabička od léků, „mapa“, kterou sami vyrobíme, „jízdní řád“, list papíru s tabulkou
Příprava: Vyrobíme rekvizity pro tuto aktivitu: z krabičky od léků odstraníme přiložené pokyny a nahradíme je listem papíru s nečitelným písmem, vyrobíme „mapu“ – pár náhodných čar na listu papíru s nesrozumitelným textem a „jízdní řád“ – list papíru s tabulkou obsahující ymboly namísto čísel.
Warm-up
Děti rozdělíme do skupin a na úvod je požádáme, aby sepsaly každodenní aktivity, k nimž potřebují umět číst (a znát čísla). Pak vedle každé položky uvedou, co by se stalo, kdyby číst neuměly. Necháme jim několik minut na práci a po uplynutí této doby děti vyvoláváme, aby prezentovaly, co sepsaly. Jednotlivé příklady činností zapisujeme na tabuli.
Simulation: What would happen if…
Požádáme tři dobrovolníky, aby přišli k tabuli. Jednomu z nich dáme krabičku s léky a požádáme ho, aby léky předal svým přátelům, ale musí je upozornit, že je musí užívat přesně podle návodu, jinak by jim léky mohly velmi ublížit. Na krabičce s bílými tabletkami je nečitelný popis a vložená příbalová informace napsaná nesrozumitelnými klikyháky (ne latinkou). Zdůrazníme, že je nutné léky užívat přesně podle návodu a že své přátele musí rychle odvést k lékaři. Poradíme jim, jak se tam dostat – dostanou od nás „mapu“, na níž je vyznačena cesta. Je to daleko, takže mohou jet autobusem – dáme jim jízdní řád. Ani v jednom z toho se nevyznají, protože neumějí číst „písmena“ ani „čísla“. Necháme je sehrát scénku. Velmi pravděpodobně se ukáže, že nejsou schopni úkoly splnit. Zeptáme se jich, jak se v takové situaci cítí.
Tuto knihu 100 aktivit pro výuku angličtiny koupíte v knihkupectví a na internetových stránkách nakladatelství Portál.
PetraC
ChytráŽena.cz
ChytráŽena.cz