Tři roky po založení barrandovských ateliérů, v roce 1934, se na Žižkově, v rodině holiče a kloboučnice, narodil budoucí kameraman světového jména Miroslav Ondříček. Než se dostal k celovečerním filmům na Barrandově i v Hollywoodu, musel se syn živnostníka vyučit filmovým laborantem, odsloužit pár let v pomocných profesích na Barrandově a ve Zpravodajském filmu, vystudovat FAMU a dvanáct let pracovat jako asistent kamery. Jeho filmy, jež natočil s neméně známým rodákem, režisérem Milošem Formanem, patří do

V pořadu 13. komnata Miroslava Ondříčka se dozvíte, že na rozdíl od Formana nikdy trvale nezůstal v zahraničí, vždy se vracel ke své rodině i k práci na českých filmech. Tehdejší vládnoucí režim mu ale světoběžnictví a úspěch v cizině náležitě ztrpčoval, doma měl v patách tajnou polici, mnohé projekty měl zakázané. Ke spolupráci na filmu Přelet přes kukaččí hnízdo nedostal povolení, nesměl točit s George Roy Hillem ani další, budoucí oscarový film Podraz s Paulem Newmanem a Robertem Redfordem, ani Tři oříšky pro Popelku s Václavem Vorlíčkem, se kterým byli domluveni.
Doma natočil s režisérem Krejčíkem úspěšný film Božská Ema a začal točit film Otakara Vávry Temné slunce, adaptaci Čapkova Krakatitu, který však nedokončil. Při simulaci atomové exploze ho zasáhla výbušnina na tváři i rukách. Léčení trvalo delší dobu a dodnes mu zůstaly jizvy. Obrovský tlak a stres, kterému byl vystaven zvláště proto, že odmítal spolupracovat se státní bezpečností, se neprojevil na kvalitě jeho práce, ale stál ho zdraví. Zradilo ho při pražském natáčení velkofilmu Amadeus, kdy prodělal záchvat mrtvice. V pořadu 13. komnata Miroslava Ondříčka se dozvíte, že se zodpovědností sobě vlastní však roztočený film nevzdal, denně jezdil do nemocnice na kapačky a injekce, nemohl mluvit, své instrukce spolupracovníkům celé tři týdny psal, ale film dokončil.
Říká k tomu: „Kdyby mrtvice byla o trochu silnější, Amadea bych nikdy nedotočil. Bylo to štěstí v neštěstí. Asi ten filmařskej Pánbůh nechtěl, aby ti estébáci nade mnou vyhráli.“ Léta náročné kameramanské profese a vzdorování tlaku tajné policie si vybraly daň. Před dvěma lety prodělal těžkou operaci srdce.
V pořadu 13. komnata Miroslava Ondříčka se dozvíte, že stále se ale snaží být aktivní, jezdí na besedy do filmové školy v Písku, která nese jeho jméno. Ve svých 78 letech, po 54 letech u filmu a 40 letech za kamerou říká o svém řemesle, že je sice krásné, ale také fyzicky i psychicky hodně náročné. „Za krásu se platí. Já jí zažil hodně a také jsem za ni dost zaplatil. Jenže proto tu na světě asi jsme, abychom tady odvedli kus pořádné práce.“
Pořad 13. komnata Miroslava Ondříčka můžete sledovat 14.2. 2014 od 21 hodin na ČT1!
Zdroj, foto: Česká televize