1. Zkontrolujte stav řetězu a přesvědčte se, zda není nutná jeho výměna. Postupně dochází k jeho vytahování a poškozování převodníků a pastorků. Řetěz je nutné přeměřit speciální měrkou, kterou zakoupíte v kterémkoli cyklistickém obchodě, kde by vám ho také měli na požádání přeměřit. Jestliže je jeho délka v pořádku, důkladně jej vyčistíme. K tomu použijeme hadr, ti pečlivější mohou řetěz pro ještě důkladnější vyčištění i sundat, či použít speciální pračku na řetěz, kterou lze zakoupit v jakémkoliv cyklistickém obchodě. S řetězem vyčistíme i kazetu a převodníky za pomoci speciálního kartáče nebo starého zubního kartáčku. Po uschnutí je nutné řetěz namazat speciálním mazadlem, na němž neulpívají nečistoty. Ideální je pořídit mazadlo v lahvičce s kapátkem a nanést je rovnoměrně po celém řetězu. Na rozdíl od spreje tu nehrozí nebezpečí, že „namažeme“ brzdné destičky, což snižuje brzdný účinek. Necháme zaschnout a pak řetěz otřeme. Příliš mnoho maziva by způsobilo ulpívání nečistot na řetězu.
2. Brzdy brzdí? Zkontrolujeme, zda brzda nemá příliš dlouhý krok páky. Měla by zabírat už v první polovině své dráhy. Pokud tomu tak není, u mechanických brzd dotáhneme lanko, u hydraulických bude třeba dát brzdy odvzdušnit do servisu. U čelisťových brzd zkontrolujeme míru opotřebení brzdových špalíků. Orientujeme se podle linky vyznačené na špalíku, případně dle kanálků na jeho plošce, které musí být dobře patrné. Pokud tomu tak není, špalíky vyměníme. Rovněž se přesvědčíme, že dosedají k ráfku celou svojí plochou. U kotoučových brzd zkontrolujeme sílu brzdné směsi na kovové části destiček. Příliš slabá vrstva může špatně fungovat zejména ve vlhkých podmínkách. A důležitá je také čistota brzd. Proto rozpojíme brzdové čelisti a styčné plochy brzdových špalíků i boky ráfků zbavíme nečistot.
3. Vidlice a tlumič vyčistěte a namažte. Otřeme kluzné plochy suchým hadříkem od nečistot a pryžové těsnění promažeme silikonovým olejem. Poté tlumicí jednotky párkrát propružíme a nakonec otřeme přebytky oleje. U vzduchových vidlic a tlumičů zkontrolujeme tlak a v případě potřeby dofoukneme na potřebnou hodnotu dle naší hmotnosti.
4. Zkontrolujte stav plášťů a správný tlak pneumatik. Mají-li pláště trhliny nebo viditelně sjetý vzorek (zejména u horských a trekingových kol), raději je vyměníme. Správnou hodnotu tlaku pneumatik najdeme na boku pláště. Orientačně lze říci, že horské kolo pro zpevněné cesty hustíme na 3-3,5 baru, v náročném terénu na 2-2,5 baru. Krosová a trekingová kola hustíme na 4-5 barů a „silničky“ na 6-9 barů v případě plášťů a 10-12 barů v případě galusek.
5. Olejem či řídkou vazelínou namažte všechna lanka a bovdeny. Suchá lanka mohou vést k tuhému kroku brzdy. U bovdenů lanko samozřejmě před mazáním vytáhneme.
6. Dotáhněte pedály a šrouby. Není třeba je dotahovat příliš silně, stačí citlivé dotažení za pomoci klíče. Poté projdeme celé kolo a dotáhneme všechny šrouby.
Zdroj, foto: Ski a Bike Centrum Radotín