-Komerční sdělení-
Pravidelné dopravní zácpy na cestách do větších měst jsou notoricky známou součástí každého rána, snad jen s výjimkou prázdnin. Proto nepřekvapí, že téměř polovina Čechů je na cestách několikrát do měsíce, přičemž denně dojíždí za prací každý desátý Čech. Vyplývá to z průzkumu společnosti BlaBlaCar, který realizovala na vzorku 1 592 respondentů. Nejčastěji Češi cestují za rodinou (34 %), do práce cestuje 29 % Čechů, důležitým faktorem jsou i volnočasové aktivity (20 %).
Podle výsledků Statistického úřadu ČR z roku 2011 dojíždí do práce přibližně 1/3 pracujících. Přitom nemusí jít o každodenní dojíždění na pracoviště, ale například o pracovní schůzky nebo o živnostenské vyřizování na úřadech. Nejčastější cílovou destinací je Praha. Právě hlavní město se na začátku i na konci každého týdne musí vypořádávat s několikahodinovými zácpami směrem do i ven z města.
Nápor na cestách může zmírnit stále populárnější sdílená ekonomika v podobě spolujízdy, která šetří nejen náklady na cestování, ale i životní prostředí. Právě cena je jedním z klíčových faktorů, podle kterého si Češi vybírají způsob dopravy do zvolené destinace. Až 42 % respondentů
si podle průzkumu portálu pro spolujízdu BlaBlaCar volí dopravní prostředek na základě ceny a rychlosti. Pro každého čtvrtého je důležitá nejen cena, ale i pohodlí. Dostat se z bodu A do bodu B co nejlevněji je důležité pro 12 % dotázaných.
si podle průzkumu portálu pro spolujízdu BlaBlaCar volí dopravní prostředek na základě ceny a rychlosti. Pro každého čtvrtého je důležitá nejen cena, ale i pohodlí. Dostat se z bodu A do bodu B co nejlevněji je důležité pro 12 % dotázaných.
Až 58 % respondentů si při vzdálenostech delších než 200 km volí jako dopravní prostředek automobil, vlakem cestuje 40 % dotázaných Čechů. S přibývající vzdáleností se obliba automobilu zvyšuje. Podle Eurostatu dokonce 76 % dotázaných při cestách dlouhých až 800 km preferuje automobil. „Je logické, že nejvíc lidí si s pohodlím spojuje právě automobil, především při jízdě na delší vzdálenosti. Máte dostatek místa, řidič vás doveze přímo až na místo, které si můžete domluvit a nemusíte se bát zpoždění, které velmi často nastane při cestování vlakem nebo autobusem,“ hodnotí Pavel Prouza, Country Manager BlaBlaCar pro Českou republiku a Slovensko.
Kromě pohodlí je automobil preferovaným dopravným prostředkem i ze sociálního hlediska. Tři čtvrtiny dotázaných v průzkumu uvedlo, že si během jízdy rádi povídají s řidičem nebo se spolujezdci. Češi, kteří využívají platformu BlaBlaCar, si většinou spolujízdu dohodnou v předstihu nejméně 13 hodin před cestou (45 %). Jen necelá 3 procenta respondentů si hledá spolucestovatele na poslední chvíli – méně než tři hodiny před plánovanou cestou.
Platforma na spolujízdu BlaBlaCar, která funguje ve 22 zemích a jejíž komunita představuje více
než 35 miliónů členů a letos oslavuje své 10. výročí od založení ve Francii. V České republice působí od ledna 2016. Od té doby až do září tohoto roku nabídli čeští řidiči přesně 2 880 158 míst
na trasách o průměrné délce 197 km. „Výsledky v České republice jsou důkazem, že sdílení nákladů na cestování je stále oblíbenějším trendem,“ hodnotí Pavel Prouza.
Spolujízda společnosti BlaBlaCar je populární na celém světě. Kromě Slovenska a České republiky působí BlaBlaCar v Belgii, Chorvatsku, Francii, Lucembursku, Německu, Holandsku, Maďarsku, Itálii, Polsku, Portugalsku, Rumunsku, Rusku, Srbsku, Španělsku, na Ukrajině, v Turecku a ve Velké Británii. Mimo Evropu působí i v Brazílii, Indii a v Mexiku.