Bludičky (2/3)
Dům na půl cesty
Hledání sebe sama a své skutečné role ve složitém a drsném
světě mimo dětský domov bolestně pokračuje. Nejmladší ze sourozenců, divoká a
nezkrotitelná Evička, se pokouší přijmout roli, na kterou není ani zdaleka
připravena – totiž roli svobodné a stále ještě v dětském domově žijící matky s
miminkem. Adam získává byt v domově na půli cesty, tedy v zařízení, přímo
určeném pro mladé lidi, opouštějící dětské domovy.
A nejstarší Marie končí svá
sociální studia a vstupuje do zaměstnání, do profesionálního prostředí, které
se zabývá sociální praxí. A opět to pro všechny tři propojené osudy znamená, že
cosi není tak, jak by mělo být, že svět je složitější a záludnější než upřímná
lidská rozhodnutí a předsevzetí. V sociální realitě Marie coby „socka“ naráží
na první velmi složité a lidsky bolestné případy, kterým má pomoci, ačkoli by
sama pomoc potřebovala. I její nový citový vztah s takřka ideálním synem z
takřka ideální rodiny se nevyvíjí tak, jak by měl – nebo alespoň ona sama,
holka vyrostlá v dětském domově, tomu není schopna úplně uvěřit.
Adam nedokáže krotit svou osobnost, jeho hledání sebe sama je zmatené a neohrabané, pohybuje se v normální společnosti jako slon v porcelánu. Jeho činy, ovlivněné neznalostí, rozbíjejí praktickou šanci k normálnímu žití v domě na půli cesty, on sám rozbíjí i zbytky svého sebevědomí v milostném vztahu, který není skutečný, ale zcela vymyšlený a tak naprosto beznadějný. A Evička definitivně nezvládá svou roli matky a cele jí přesouvá na starší sestru Marii. To však nestačí, její problémy skutečně neberou konce a vrcholí něčím, co už nelze svést na nezralost divoké sedmnáctileté dívky, vyrostlé v dětském domově. Trojice sourozenců, spojená životem bez rodiny jako pupeční šňůrou, se ocitá v pravděpodobně nejsložitějším okamžiku svého mladého žití.
J.F.
Druhá část třídílného televizního filmu, který podle scénáře Ivo Pelanta natočila režisérka Irena Pavlásková, sleduje další osudy trojlístku sourozenců z dětského domova. Problematická Eva (Tereza Nvotová) porodí dceru Štěpánku a na přímluvu nového ředitele Petra Horáka (Pavel Řezníček) může v děcáku zůstat i s ní. Dívka se sejde s předpokládaným otcem svého dítěte, puberťák Luky však o ně nejeví zájem. Eva se o dceru nestará a její narůstající excesy přerostou do konfliktu se zákonem...
Evin starší bratr Adam (Filip Cíl) se mezitím snaží uchytit v běžné společnosti českého maloměsta. Bydlí v takzvaném Domě na půli cesty, kde bývalí chovanci z děcáku získávají dočasné zázemí. Přímočarý mladík touží po seznámení s dívkou a začne docházet za mladou bankovní úřednicí. Mezitím načerno poskytne přístřeší kamarádovi z děcáku - romskému mladíkovi Tonymu, jenž se chce stát kuchařem.
Nejstarší z trojlístku sourozenců - empatická Marie (Jana Pidrmanová) úspěšně dostuduje a začne pracovat na sociálním odboru. Naráží však na nejrůznější problémy, včetně konfliktů uvnitř romských rodin. Mezitím dál žije v zámožné rodině svého milého Richarda (Jan Zadražil), který jí nabídne manželství. Zdánlivě idylické vztahy v této "zlaté kleci" se ale zkomplikují poté, co se ujme dítěte své mladší sestry. V jedné z klíčových scén Marii poodhalí svou minulost Richardova vstřícná matka, kterou pozoruhodně ztvárnila Simona Stašová.
Druhá část vyprávění s podtitulem Dům na půli cesty rozehrává problémy integrace menšin v rovině osobní i celospolečenské. Titul je symbolický: Marie, Adam i Eva se - každý po svém - ocitají na pomyslných křižovatkách, které určují směr jejich budoucnosti. Kameru vedl Diviš Marek, kostýmy navrhla Simona Rybáková.
Vysílání: 05.12., 20.05 hod., ČT1
Zdroj: Česká televize
Mirka Bali
ChytráŽena.cz