Problém je, že poškození mrazem nemusí vždy spotřebitel běžným laickým pohledem při nákupu jednoznačně odhalit. Vady takto poškozených produktů se projeví až doma, když se vyrovná teplota potraviny s okolním prostředím. Většinou se změní konzistence plodů, dojde ke ztrátě typického vybarvení v neposlední řadě i ke změnám chuti. Rostlinná pletiva jsou v důsledku působení mrazu zcela poškozena, a tím dochází k nežádoucím smyslovým, jakostním a mikrobiologickým změnám (hnilobným procesům). Výsledkem zdánlivě výhodného nákupu za přijatelné ceny je pak zklamání a výrobky putují mnohdy do koše. Změnu typického zabarvení je možné ale při pečlivém výběru odhalit v prodejně a jedná se pak o signál, že ovoce namrzlo během transportu, či bylo špatně skladované.
Ještě citlivěji na nízké teploty reagují brambory, které začínají sládnout už při +2˚ C. Namrzlé brambory se vůbec prodávat nesmějí a musí se skladovat při teplotách nad touto hranicí.
Sdružení obrany spotřebitelů upozorňuje spotřebitele, aby si ale hlavně zboží prohlédli před tím, než ho koupí. „Řady nepříjemných překvapení by se mohli lidé vyvarovat, kdyby pečlivěji vybírali. Zcela jistě doporučujeme nenakupovat u otevřených stánků, ale v kamenných prodejnách a zboží si velmi pečlivě prohlížet. I během cesty po ulicích bychom si měli být vědomi, že ovoce a zeleninu ani my jako spotřebitelé nemůžeme vystavovat působení nízkých teplot delší dobu a pak, když zjistíme, že namrzly, je jít reklamovat. S ohledem na vlastnosti ovoce a zeleniny doporučuje SOS reklamovat běžnou zeleninu a ovoce v prodejně s paragonem do druhého dne,“ připomíná mluvčí.
Zdroj: SOS
ZUZI
ChytráŽena.cz