Čtěte manuál!
Možná to zní otřepaně, ale než se postíte do práce, vždy si přečtěte manuál k danému stroji, což platí samozřejmě i u sněžných fréz. „Divili byste se, kolik zákazníků si návod před prvním použití nepřečte a pak se diví, když je něco špatně“ hovoří ze zkušenosti Radovan Bureš. Nespoléhejte se na to, že už jste s „podobným strojem“ zacházeli a raději obětujte pár minut pečlivé přípravě. V manuálu na konkrétní typ frézy se dozvíte také konkrétní funkce stroje a jeho požadavky na správnou funkci.
Používejte vhodný oděv
Ačkoliv je celkem logické, že v zimě se při práci venku teple oblékneme, přesto bychom měli věnovat zvýšenou pozornost svému oděvu. Důležité je ochránit se před mrazem (zvláště pokud je pod nulou, případně když se chystáte trávit prací delší dobu), a to zejména okrajové části těla jako nos, uši, prsty apod.
„Vždy noste čepici a vhodné rukavice, které vás zahřejí a zároveň neomezují v bezpečném ovládání stroje. Oděv by neměl mít plandající rukávy a nohavice, respektive části, které by se mohly zamotat do běžícího stroje, což se týká i dlouhých vlasů, které raději schovejte pod čepici,“ radí Bureš. Neméně důležitá je pevná, izolovaná obuv s protiskluzovou podrážkou, která zabrání případným pádům na náledí.
Benzín byl, je a bude hořlavý
A stejně tak jeho výpary, které se mohou vznítit i díky překvapivě vzdáleným zdrojům tepla. Naplňujte proto nádrž motoru venku, na dobře odvětraném místě, a to pouze po spodní část hrdla nádrže tak, aby mělo palivo místo pro rozpínání. „Nikdy palivo nelijte do horkého či běžícího motoru. Nejdříve jej vypněte a nechte vychladnout alespoň dvě minuty, než vůbec otevřete víčko od nádrže,“ varuje Radovan Bureš.
Pokud se vám palivo vylije mimo, co nejdříve místo očištěte a počkejte, než se případné zbytky benzínu vypaří do vzduchu. Teprve pak motor nastartujte.
Palivo skladujeme ve schválených nádobách s těsnícím víčkem, mimo dům a dostatečně daleko od zdrojů tepla (bojler, plynový kotel, apod.). Pokud frézu přemisťujete, zabezpečte ji ve vzpřímené poloze, s prázdnou nádrží a s uzavřeným ventilem paliva (pokud je jím stroj vybaven). Pravidelně kontrolujte uzávěry, případné prasklinky či únik paliva.
Pozor na pohyblivé části frézy
„Statisticky nejčastější zranění při práci s frézou vznikají při čištění frézy od zbytků sněhu” tvrdí Radovan Bureš. Než se do toho pustíte, vždy vypněte motor a ujistěte se, že ostří se přestalo točit. Nikdy vnitřek frézy nečištěte přímo rukou, použijte raději delší smetáček. Moderní frézy jsou vybaveny bezpečnostním opatřením, které kontroluje přítomnost obsluhy.
Pracujte opatrně a za dobré viditelnosti
Při odhazování sněhu může fréza také zachytit a poté mrštit například led či kamínky. Z bezpečnostních důvodů tedy směřujte výhozový komín pryč od kolemjdoucích či přihlížejících osob a čehokoli, co by se mohlo poškodit. Sněhovou frézu také nepoužívejte na strmých svazích.
Při odklízení sněhu na mírných svazích buďte extrémně opatrní, zejména při změně směru. Sněhovou frézu nikdy nepoužívejte za snížené viditelnosti nebo při nedostatku světla. Při dodržování výše zmíněných pravidel snížíte riziko úrazu či škody na majetku na minimum a současně tak zajistíte správnou funkci vaší frézy.