Tum-tu-dum-tum zpívají koleje a pražce pod projíždějícím vlakem. Je to přesně ona melodie, kterou slyšíme ve Dvořákově Humoresce. Nevěříte? Pojďme se společně vydat do míst, kde malý Antonín trávil své dětství a se zájmem pozoroval vlaky.
Naši cestu zahájíme v Kralupech nad Vltavou. Po levém břehu, po proudu řeky, nás povede červená turistická značka. Stezka je lemována skalními stěnami, které jsou významnou geologickou lokalitou. Unikátní pískovcové útvary zde vznikly již v prvohorách, před třemi sty miliony let. Prohlížíme si pseudokrasové dutiny a připomínáme si, že malé jamky na povrchu skal se nazývají voštiny a vznikají zvětráváním.
Stezka vede souběžně s tratí, která právě zde prochází třemi tunely. Ty byly vybudovány v roce 1850 a první vlak tudy projel 8. 4. 1851.
Těsně před tím, než po 3 km vstoupíme do Nelahozevse, můžeme se zastavit ve sportovně-rekreačním areálu s přístavem na břehu řeky (možnost občerstvení).
Dominantou obce Nelahozeves je mohutný renesanční zámek, vybudovaný na skalnatém ostrohu nad řekou v místě, kde původně stávala tvrz na ochranu říční plavby. Stavba zámku započala v půli 16. století za Floriána Gryspeka s Gryspachu a pokračovala za jeho synů, celkem 70 let.
V roce 1623 získala zámek s panstvím Polyxena z Lobkovic. V držení tohoto rodu pak Nelahozeves zůstala (s výjimkou let 1950-92) dodnes. Současným majitelem je Martin Lobkowicz a při prohlídce historických interiérů můžete vidět mj. Roudnickou lobkovickou sbírku s proslulou galerií španělských portrétů ze 16. a 17. století.
Vraťme se ale na náměstí pod zámek, kde v parčíku stojí Dvořákova socha a kousek od ní mistrův rodný domek s malým muzeem a gotický kostelík sv. Ondřeje.
Již zmiňovanou železnici měl malý Antonín opravdu na dosah. Je celkem pochopitelné, že její budování a první průjezd parního vlaku musely v chlapci zanechat nesmazatelné dojmy a probudily v něm lásku ke strojům. Což dokládají i jeho slova: "Dal bych všechny své symfonie za to, kdybych mohl zkonstruovat lokomotivu." Připomínat skladatelovo světově proslulé dílo je předpokládám zbytečné, ale vzhledem k tomu, jak obdivoval moderní techniku by ho jistě potěšilo, že jeho Novosvětská bude navždy spjata s prvním přistáním lidí na Měsíci.
Po prohlídce Nelahozeveských památek bychom rádi přešli na druhý břeh řeky. Nedaleko je plynová lávka, ale její použití bohužel není zcela legální. A tak raději pokračujeme po mostě přes trať a Zagarolskou ulicí až ke zdymadlu u Miřejovic. Železná konstrukce mostu, dnes užívaného pouze pro pěší a cyklisty, vrhá zajímavé stíny. Chvíli pozorujeme kajakáře na plavebním kanále a pak pěšinkou po druhém břehu zamíříme zpátky do Kralup.
U zahrádkářské osady se k nám připojuje modrá značka vedoucí od Veltrus a přibližně v půli cesty se nám otvírá pohled na Nelahozeveský zámek, tentokráte nad hladinou Vltavy. Cestou kolem řeky lze spatřit i kormorány a mnoho jiných druhů vodních ptáků.
V Kralupech si můžete ještě vystoupat na vrch Hostibejk (od nádraží po zelené turistické značce). Z altánku na pískovcovém vrchu je hezký výhled na město. Není divu, že právě odtud byla pořízena úplně první fotografie Kralup.
Popisovaná okružní vycházka (bez odbočky na Hostibejk) měří 10 km. V jejím dosahu je i obora se zámkem Veltrusy, ale tam se vydáme někdy příště.
IKE - čtenářka
ChytráŽena.cz
ChytráŽena.cz