Když jsem jako dítě slyšela o přestěhovaném kostelu v Mostě, který musel ustoupit těžbě uhlí, nepřemýšlela jsem o detailech. Prostě ho dali na kolečka a jedééém! Ostatně viděla jsem na Lužnici Stádlecký most, který původně stával v místě přehrady Orlík, též dřevěný kostelík na Petříně, pocházející z Podkarpatské Rusi a další chalupy a drobné stavbičky ve skanzenech, které také stávaly jinde a byly rozebrány a přemístěny. Stěhovat stavby se tedy zdálo docela normální.
Roky běžely, se vzrůstajícím zájmem o historii, architekturu a zaniklé obce jsme navštívili mnohá místa, kam často ani značky nevedou a více se zajímali o souvislosti a osudy těch, které ovlivnila nejrůznější politická rozhodnutí. Nejčastěji to bylo vysídlené pohraničí a vojenské újezdy, občas nějaké vodní dílo; severočeská hnědouhelná pánev ležela stále trochu mimo. V neposlední řadě - Šumava, Novohradsko či Pálava se také zdály pro dovolenou lákavější než průmyslové Podkrušnohoří. Párkrát jsme mluvili o tom, že bychom se mohli účastnit exkurze do lomu, tzv. Uhelné safari, ale okolnosti nebyly příznivé (vzdálenost, omezený počet účastníků atp.) a k realizaci nedošlo. Musím přiznat, že jedním z hlavních podnětů, který oživil myšlenku tato místa navštívit, byl seriál Most!
A tak jsme se konečně ocitli u pozdně gotického kostela Nanebevzetí Panny Marie v Mostě, jehož přesun je zapsán do zlaté knihy Guinessových rekordů tisíciletí.
Pohled na něj není rušen žádnou zástavbou, obklopuje ho parčík, takže lépe vynikne jeho mohutnost. Ani si v té chvíli neuvědomíte, a proto je dobré to připomenout, že dráha jeho přesunu byla oblouková, čímž se změnila orientace stavby a hlavní oltář tak nesměřuje k východu nýbrž na jih. Možná i to bylo jedním z důvodů, proč byl kostel znovu vysvěcen až v roce 1993.
Po zakoupení vstupenky a vstupu do samotné lodi kostela se ani nestačíme rozhlédnout a už nás doslova uloví jeden z místních průvodců, aby nás seznámil s historií svatostánku, který na svém původním místě vyrostl po požáru města roku 1515.
Přestože je hlavní sezona, očekávané davy se nekonají. Druhé dvojici návštěvníků se věnuje jiný průvodce.
Pak už se samostatně můžeme věnovat podrobnější prohlídce interiéru, trojlodí s úžasnou síťovou klenbou, monumentálním oltářem a obvodovými kaplemi. Asi nejzajímavější je výzdoba ochozu kolem celého kostela, tzv. empory, kde lze spatřit výjevy ze Starého a Nového zákona. Nechybí varhany. Poněkud úsměvně působí kolejový model předvádějící jízdu kostela.
Na empoře si pak prohlížíme vystavené původní vitráže a otevírají se odtud další pohledy do chrámové lodi, na oltář i na sochy apoštolů na pilířích.
Zbývá sestoupit do krypty a dalších podzemních prostor, kde je malý kinosál ve kterém lze shlédnout dokument o stěhování kostela.
Přípravná fáze trvala pět let (1970-5). Kostel bylo třeba podložit železobetonovou deskou, vyztužit zvenčí i zevnitř, klenby zpevnit nástřikem a konstrukcí, demontovat věž a především vybudovat kolejiště, po kterém 12 000 tun těžké břemeno pojede.
Cestu dlouhou 841,1 metrů jel téměř měsíc, průměrnou rychlostí přes dva centimetry za minutu.
Technické detaily přesunu jsou fascinující a všichni, kdo se na něm podíleli, odvedli pořádný kus poctivé práce. Přesto nelze nemyslet na to, že se sice zachránil jeden kostel, ale další takové štěstí neměly; kvůli velkoplošné povrchové těžbě hnědého uhlí na severu Čech zmizelo více než sto osad, vesnic a městeček a také historické město Most. Jen v jeho katastru zaniklo dalších pět církevních staveb, kostelů a klášterů z období pozdní gotiky, raného i vrcholného baroka. Ze všech zásahů do krajiny, které lidé ve jménu pokroku v minulém století prováděli, je to právě tady vidět nejvíce.
Mohou nás chlácholit rekultivační projekty, ale nic nenahradí ztrátu toho, co se po desítky generací budovalo a zušlechťovalo. Prohnali jsme komínem nejen miliony tun uhlí, ale i kus naší historie, tradic a dědictví. Poučíme se?
Praktické informace:
Pokud ke kostelu Nanebevzetí Panny Marie v Mostě přijedete autem, parkoviště leží v těsné blízkosti - z Kostelní ulice odbočte na cestu vedoucí k jezeru Most.
Jeho návštěvu můžete spojit třeba s prohlídkou Podkrušnohorského technického muzea
IKE - čtenářka
ChytráŽena.cz
ChytráŽena.cz