Při přípravě kola je dobré postupovat po jednotlivých komponentách tak, abyste na žádnou nezapomněli. Začněte od řetězu.
Řetěz
Řetěz patří k nejvíce opomíjeným komponentám kola, alespoň mezi početnou skupinou rekreačních cyklistů. Přitom péče o něj a především včasná výměna může jeho majiteli ušetřit nezanedbatelné finanční prostředky. Řetěz se totiž během provozu postupně vytahuje a pak ničí převodníky i pastorky. Proto jej nejprve zkontrolujte, abyste zjistili, zda není nutné ho vyměnit. Ke kontrole slouží speciální měrka, kterou koupíte v kterékoliv specializované cykloprodejně. Pokud do ní nechcete investovat, můžete si v obchodě nechat řetěz přeměřit.„Jestliže není třeba výměna, řetěz důkladně vyčistěte od prachu, bláta i starého mazadla. Špinavý řetěz opět snižuje životnost převodníků, pastorků a samozřejmě i samotného řetězu. Rovněž se zhorší i chod řazení,“ varuje Karel Studnička.
K čištění použijte buď kartáč a čistící prostředek, nebo speciální pračku řetězu, která je opět k zakoupení ve specializovaných cykloprodejnách. Nakonec řetěz nechte uschnout a poté jej namažte speciálním mazadlem na řetěz. K dostání jsou různé druhy mazadel do různých podmínek (sucho, bahno, apod.)
Přehazovačka
Také přehazovačku je třeba vyčistit a namazat. Čištění se týká především kladek, po kterých jezdí řetěz. Mechanicky odstraňte všechny ulpěné nečistoty a poté naolejujte ložiska a čepy. Několikrát přeřaďte a zbytek oleje odstraňte.Převodníky a pastorky
Převodníky a pastorky rovněž mechanicky očistěte tvrdým kartáčem.Brzdy
U čelisťových brzd se nejprve přesvědčte, zda nejsou brzdové špalíky příliš opotřebené. Poznáte podle linky, která je vyznačena přímo na špalíku, popřípadě podle kanálků na plošce špalíku, které musí být dobře patrné. V opačném případě je čas na výměnu. Tu neodkládejte, jinak riskujete snížení brzdného účinku a tím i bezpečnosti, a dále také zničení ráfku.Podobné je to s čistotou brzd. Čisté brzdy znamenají zvýšení životnosti a bezpečné a účinné brzdění. Proto rozpojte čelisti brzd a zbavte nečistot styčné plochy brzdových špalíků. Nezapomeňte očistit suchým hadříkem také boky ráfků.
Částečné opotřebení špalíků může vést k prodloužení kroku brzdy (musíte více zmáčknout páku, aby brzda začala brzdit). To odstraníte nastavením stavěcího šroubu přímo na těle páky. U kotoučových brzd zkontrolujte sílu brzdné směsi na kovové části destiček. Příliš slabá vrstva může špatně fungovat zejména ve vlhkých podmínkách. Ještě než vyrazíte na první vyjížďku, vyzkoušejte důkladně funkčnost brzd.
Vidlice
Vidlice je další součástí kola, která je často opomíjena. Přitom pro její hladký chod a dostatečnou životnost je třeba ji pravidelně čistit a mazat. Lépe řečeno její vnitřní nohy. Otřete je suchým hadříkem od nečistot a pryžové těsnění promažte silikonovým olejem. Poté vidlici několikrát propružte a následně odstraňte zbytky oleje.Pokud máte vzduchovou vidlici či tlumič, je jaro vhodným časem zkontrolovat tlak, popřípadě dofouknout odpružení dle vaší aktuální hmotnosti.
Pneumatiky
Před vyjetím zkontrolujte stav plášťů a také hodnoty nahuštění duše. Pokud na pláštích najdete větší trhliny, nebo je viditelně sjetý vzorek (zejména u horských a trekingových kol), je třeba pláště vyměnit.Pomocí manometru, který je součástí mnoha cyklistických pumpiček, zkontrolujte tlak v duši. Správná hodnota nahuštění je vždy uvedena na boku pláště.
Lanka a bovdeny
Nezapomeňte ani na kontrolu lanek a bovdenů. Suchá lanka mohou způsobit tuhý krok brzdy. V takovém případě je třeba lanko vytáhnout z bovdenu a namazat je olejem. Lanka a bovdeny byste měli přibližně po roce až dvou kompletně vyměnit.Dotažení šroubů
Nakonec projděte celé kolo a dotáhněte všechny šrouby.Zdroj, foto: Ski a Bike Centrum Radotín