„Děti se dnes příliš brzy věnují specializovaným sportům, často si ničí zdraví a přitom nezvládnou základní pohybové úkony, které jsou přirozené jejich věku a prospěšné jejich fyzickému vývoji. Předškolní dítě by mělo zvládnout základní gymnastické pohyby jako je kotoul vpřed, skok snožmo nebo skok na jedné noze, z herních aktivit pak například házení a chytání míče. Škodlivé jsou naopak veškeré aktivity spojené s jednostrannou zátěží, silová cvičení, vytrvalostní běhy nebo dlouhé setrvávání v polohách,“ vyjmenovává metodik tělesné výchovy Mgr. Jan Beran.
Rozhodně podle něj nelze doporučit posilovací cviky, extrémní rozsahy pohybů v kloubech nebo doskoky a dopady z neúměrné výšky na tvrdou podložku. Není možné chtít po dětech fyzicky náročné výkony, jejich svalová a kosterní soustava nejsou připraveny na velkou zátěž. Nelze souhlasit s tím, že by již od útlého věku mělo dítě provozovat konkrétní sport. Předškolní věk vyžaduje všestrannost a vyváženost pohybové aktivity.
Vzniká tak proto čím dál více sportovních center pro děti, kde se učí základy ovládání vlastního těla, jak správně běhat, udělat kotoul vpřed, skákat, padat, nebo se nebát míče. Právě všeobecná sportovní průprava, která by ideálně měla trvat až do raných školních let, děti komplexně připraví na pozdější zvládání specializovaných sportovních disciplín a sport je přitom nepřestane bavit, jak se dnes často děje.
Dítě předškolního a raného školního věku by mělo mít tři hodiny denně přirozeného pohybu, ať už ve školce, škole, kroužcích, v přírodě, nebo doma s rodiči. Předškolní děti by měly cvičit dvakrát týdně šedesát minut, a to nejlépe pod dohledem vzdělaných a zkušených instruktorů – jedním z důvodů je zejména zbavení se fixace na již vytvořené špatné pohybové návyky.
Základní pohybové dovednosti, které by měl předškolák zvládnout:
Všeobecná pohybová průprava: Předškolní dítě by rozhodně mělo zvládnout převaly vpravo a vlevo, kotoul vpřed, násobené odrazy snožmo, skoky na jedné noze, skok z místa, skoky přes švihadlo, přeskočení překážky, seskoky z vyšší podložky nebo lavičky na měkkou podložku, chůzi na zemi po vyznačené čáře, rovnovážnou polohu na lavičce či nízké kladině, skákání panáka a zvládnutí změny směru či zvládnutí jednoduchého rytmického pohybu.Základní herní činnosti: Předškolák by měl zvládnout chytání a házení míče, hod na cíl, vedení míče a kopání do míče.
Nevhodné pohybové činnosti:
- jednostranná zátěž- dopady z výšky na tvrdou podložku
- vytrvalostní aktivity
- dlouhé setrvání v polohách
- silová cvičení s větší zátěží
Zdroj, foto: Monkeys Gym