Moje nejlepší kamarádka nedávno dokončila bakalářské studium na vysoké škole. Dál studovat nechce. Důvodů pro to má hned několik. Nejdůležitější z důvodů je asi ten, že se ve škole dle svých slov učila samé „blbosti“, které v „normálním“ životě vůbec nikdy nebude potřebovat.
Toto své přesvědčení si nyní potvrdila ve svém zaměstnání. Říká, že se cítí jako „idiot s diplomem“. Studium bylo velmi náročné, ale úplně „nepraktické“. Studovala jazyky a místo toho, aby ve škole skutečně hovořili v cizím jazyce, věnovali se gramatice jazyka atd., zabývali se literárními rozbory. Jediné, co hodnotí kladně, je to, že mohla přes školu vycestovat do zahraničí.
Přiznávám, že i já se na vysoké škole učím spoustu hloupostí. Můj obor studia se zabývá „člověkem“ – duší (psychikou) člověka, mezilidskými vztahy, komunikací apod. Ve skutečnosti musíme také znát spoustu nesmyslných teorií. Dosud nikdo neví přesně, jak funguje mozek, který je pokládán za sídlo duše. Psychiku člověka nelze tak lehce zkoumat a poznat. Mnohem hůř ale hodnotím své studium na střední škole – gymnáziu. Co se týče normálního života, nepřipravilo mě vůbec. Na škole jsme měli spoustu předmětů – matiku, fyziku, chemii, češtinu, angličtinu, dějepis, biologii atd. Jak vidíte, byl to velmi široký záběr. Nikdy jsem neměla žádný praktický předmět, snad kromě tělocviku. Myslím si, že pohyb je nutný a důležitý, ale tělocvik jsem neměla ráda, protože mě náš učitel občas nutil do něčeho, třeba do gymnastiky.
Nikdy jsem se ve škole neučila vaření, přitom si myslím, že zdravá výživa atd. je také velmi podstatná. U vaření je podle mě nejdůležitější znát základní jídla – ne příliš složitá, zkrátka naučit se vařit jednoduše, snadno, dobře a také ne příliš draze. Nikdy jsem také neměla sexuální výchovu, mohu být asi ráda. Ti, kteří ji měli, tvrdí, že jsem o nic nepřišla. Výuka tohoto předmětu je dle mého názoru dlouhodobě na špatné úrovni. Další předmět, který by se dle mého názoru měl vyučovat, je finanční gramotnost. V tomto předmětu by se děti měly naučit základům hospodaření s penězi. Jistě uznáte, že tento předmět je velmi důležitý, v současné době je velmi mnoho lidí, kteří jsou tak zadlužení, že jsou zoufalí a jejich zoufalství může končit i tragicky - (sebevražda). Jak už jsem napsala výše, jsem studentkou humanitního oboru, a proto mi na školách (už základních) chybí předmět týkající se mezilidské komunikace, psychologie atd. Kdyby existoval předmět zaměřený na „člověka“ a jeho vztahy, pak by se u nás možná nerozvádělo každé druhé manželství, lidé by dokázali lépe řešit mezilidské konflikty.
Tak snad tohle učitelům, politikům nebo někomu jinému, kdo rozhoduje o tom, co se na školách učí, taky dojde. V reálném životě nepotřebuji matiku, fyziku, chemii, dějepis, biologii, češtinu, dva jazyky… Klidně stačí, když člověk umí pořádně česky, anglicky, a má základy matiky a může mít dobrou práci, třeba může být lektorem angličtiny v jazykové škole. Vařím (v podstatě) každý den, s penězi nakládám každý den, s lidmi každý den komunikuji – je smutné, že se člověk musí sám (bez cenných rad, které by měl dostat ve škole) naučit tohle všechno dělat dobře sám.
ChytráŽena.cz