Švadlena, zpěvačka, kurtizána – tím vším byla Coco Chanel před tím, než se stala uznávanou módní návrhářkou. Její příběh je plný nečekaných zvratů, absurdních situací a konfrontujících odhalení. Coco Chanel je složitá osobnost. A promítnout celý její život do jednoho celovečerního filmu si žádalo opravdu hodně citu, představivosti a jak jinak, pařížské elegance.
Tohoto zdánlivě neuskutečnitelného projektu se chopila zkušená režisérka Anne Fontaineová (V jeho rukou, Žena mého muže…). Aby dovedla svůj ambiciózní projekt do úspěšného konce, a aby co nejvěrohodněji zobrazila svět, ve kterém mladá Coco žila, obklopila se týmem prestižních lidí. „Poprvé jsem se pustila do dobrodružství dobového filmu, a proto se chci obklopit těmi správnými odborníky,“ říká Anne.
Při detailních přípravách svého celovečerního filmu vyhledávali spolupracovníci Anne Fontaineové dlouhou dobu kvalitní díla mezi dobovými filmy. Výtvarník Olivier Radot věnoval mnoho času vyhledávání informací o životě Coco Chanel, protože, jak říká: „Je třeba být ostražitý a soustředit se více na téma než na období a zasvětit svět, který vytváříme, příběhu, citům a názoru režiséra, to je to, co dává filmu náboj. Namísto kopírování archívů upřednostňuji interpretovat a zachovat pocit a dojem.“
Další věcí, na které se režisérka s výtvarníkem shodli, bylo natáčení ve Francii. „Filmy, které se točí v Bulharsku, Česku anebo v Rumunsku, jsou stejně nákladné. Často jsou přehnaně ztvárněné,“ uvádí Olivier Radot a dodává: „Chanel představuje francouzskou eleganci. Postava je typická Pařížanka, takže by bylo škoda nenatáčet ve Francii."
K přednostem Anne Fontaineové patří, že si nepotrpí na zbytečné scény. Při některých úžasných scénách s velkým komparsem upřednostňuje přirozené a pravdivé situace namísto obrovských plánů, kde vidíme vystavené všechny možné prostředky té doby na obrazovce. Pro Anne mají větší a citlivější efekt menší a přirozené scenérie.
Jednou z nejdůležitějších částí filmu jsou také kostýmy; „Cílem filmu nebylo vytvořit „historickou přehlídku kostýmů“,“ uvádí Catherine Leterrierová. „Občas jsme museli smíchat jednotlivá období. Například pověstný námořnický pruhovaný svetr, který Chanel nosí na slavných fotkách z 30. let, je kvůli scénáři ve filmu vidět mnohem méně…“
Styl CHANEL je specifický i střihem, pružnými záhyby látek a dokonalou jednoduchostí konečných úprav. Bylo potřeba, aby kostýmy připravované na natáčení v ničem nezaostávaly za úrovní Haute-Couture. Proto jsem speciálně na natáčení připravila přenosný ateliér určený pro drobné úpravy. Na velké scény jako tanec, dostihová dráha či divadlo bylo kromě kostýmů vyrobeno ještě okolo 800 různých klobouků, které navrhli dva módní velikáni Stephen Jones a Pippa Cleator. Před tím, něž se začala věnovat navrhování šatů, byla Chanel úspěšnou modistkou, vyráběla klobouky, které byly více vytvarované a méně zdobené, než bylo v tehdejší době zvykem. Obloženým kloboukům elegantních dam se vysmívala: „S něčím takovým na hlavě se dá i myslet?“
„Nemám ráda, když se hovoří o módě CHANEL. CHANEL, to je v první řade styl. Móda se mění, ale styl zůstává.“ Coco Chanel
"Na trzích a u starožitníků jsem objevila bavlněné šňůrky, hedvábné stuhy, knoflíky a další dobové ozdoby. Ve starožitnictví v Louvre jsem dokonce objevila platinový náhrdelník s diamanty, který patřil Mademoiselle Chanel. Ve filmu tento kouzelný šperk zdobí půvabný krk Audrey Tautou ve scéně odehrávající se v restauraci, kde se objeví v černé večerní róbě," říká režisérka Anne Fontaineová.
Celý můj pracovní tým, od vedoucího ateliéru až po stážistku, byl nesmírně motivovaný. Všichni byli nadšení, že mohou pracovat na kostýmech Coco Chanel, protože pro nás je to stejné, jako pro herce hrát v Moliérovi. Chanel je legenda!“, dodává na závěr.
„Chtěla jsem z módy vyřadit vše, co jsem nesnášela…“ Coco Chanel
Čtěte také:
Coco Chanel – Příběh ženy, která navždy změnila svět módy
Coco Chanel – přečtěte si příběh nejúspěšnější módní návrhářky všech dob!
Zdroj: Spi film
Notburga
ChytráŽena.cz