Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025 Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Sobota 23.11. 2024
Dnes má svátek Klement
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Ďatlovova výprava a Boeing 737 Max – dva zajímavé příběhy na Prima ZOOM

24. 10. 2021 | Televizní tipy
 „Zánik Ďatlovovy výpravy“ je označení pro neobjasněná úmrtí devíti členů turistické výpravy, k nimž došlo v nočních hodinách 2. února 1959 v ruském pohoří Ural. Výprava zahynula na východním úbočí hory Cholat Sjachyl, což znamená v mansijštině, jazyce kmene Mansijů, „Mrtvá hora“. Horský průsmyk, kde k neštěstí došlo, byl pojmenován po vůdci výpravy Igoru Ďatlovovi jako Ďatlovův průsmyk.

Smrt výpravy nebyla jednoznačně objasněna a sovětští vyšetřovatelé došli při vyšetřování k závěru, že příčinou byla spontánní síla, kterou nebyli členové výpravy schopni překonat. Avšak podle výsledků vyšetřování obnoveného v roce 2015 mohlo za smrt členů výpravy extrémně špatné počasí v kombinaci s lokální lavinou. Vzhledem k tomu, že neexistují žádní přímí svědkové, vznikla okolo události celá řada spekulací a konspiračních teorií. Pojďme je prozkoumat prostřednictvím Prima ZOOM.

Ďatlovova výprava a Boeing 737 Max – dva zajímavé příběhy na Prima ZOOMDopravní letoun Boeing 737 Max vzlétl na nebe jako předzvěst budoucího komerčního letectví. Stal se nejrychleji prodávaným letadlem v dějinách. A měl se stát vrcholem legendární řady 737. Jenže 29. října 2018 se stalo nemyslitelné. Třináct minut po startu se let 610 společnosti Lion Air zřítil do vln Jávského moře. Všech 189 lidí na jeho palubě tragicky zahynulo. Ani ne o pět měsíců později, 10. března 2019, se katastrofa opakovala. Tentokrát se zřítil let etiopských aerolinek sedm minut od startu z letiště Addis Abeba. Všech 157 cestujících na jeho palubě opět zahynulo.

Tvůrci tohoto filmu získali jedinečný přístup k pilotům, inženýrům i vyšetřovatelům nehod a podařilo se jim natočit naprosto přesný dokument o tom, proč došlo k haváriím Boeingu 737 Max a kde se stala chyba!

Novodobá letecká kauza a víc než šedesát let stará událost, která stále nepřestává fascinovat – Prima ZOOM nabízí plno záhad a odhaluje jejich tajemství:

Od 24. 10. 20.00 Zkáza Ďatlovovy výpravy
24. 10. 22.00 Boeing 737 Max: Kde se stala chyba?

Zkáza Ďatlovovy výpravy
(4 díly vždy neděle ve 20.00, reprízy ve středu v 16.00)


Na začátku února 1959 na Uralu v Sovětském svazu zmizelo devět turistů. Na záchranu těchto mladých lidí vyrazila pátrací četa. Tomu, co její členové našli, bylo těžké uvěřit: od rozřezaného stanu vedly stopy bosých nohou. Během několika následujících měsíců byla nalezena také těla zmizelých studentů – ve čtyřkilometrové vzdálenosti všemi směry od jejich opuštěného tábora. Někteří zemřeli mrazem, protože na sobě neměli nic než spodní prádlo nebo jednu jedinou ponožku. Jiní měli rozbitou hlavu, rozdrcený hrudník, vytlačené oči nebo vyrvaný jazyk. Záhadná zkáza Ďatlovovy výpravy zůstává i po šedesáti letech stále nevysvětlená.

Oficiální vyšetřování skončilo ve slepé uličce. Ale soukromí vyšetřovatelé i výzkumníci ze všech koutů světa přicházejí s novými verzemi teorií o tom, co se vlastně přihodilo. Jejich vysvětlení se různí – od útoku uprchlých vězňů, přes zdivočelého sněžného muže Yettiho, tajné vojenské experimenty, až po mimozemšťany. Nejen v Rusku, ale i po celém světě, se ze zkázy Ďatlovovy výpravy stal mýtus. O jejích okolnostech psaly anglické noviny Daily Mail, švédské Dagens Nyheter, americký list The Atlantic nebo německý Stern Crime. Speciální reportáže odvysílaly televize BBC, CNN nebo Vice.

U příležitosti 60. výročí zkázy Ďatlovovy výpravy se rozhodl nejvyšší prokurátor Ruské federace případ znovu oficiálně otevřít. Přesto s jen mizivou nadějí, že bude mít nějaký úspěch. Vždyť tehdejší vyšetřování měli na starost uralští policisté, kteří odjakživa propadali pocitu, že mají na práci mnohem důležitější věci. Ale všechno teď může být jinak kvůli jiné tragédii, ke které také došlo vysoko v horách. V roce 2012 horolezkyně a cestovatelka Teodora Hadjiyska málem zahynula v Indonésii. Zatímco ležela v nemocnici a čekala, až se jí zahojí zranění, krátila si čas celovečerním filmem o zkáze Ďatlovovy výpravy.

Toto tajuplné téma ji natolik zaujalo, že začala pátrat po dalších informacích, shromažďovat je, třídit je a překládat je do angličtiny. Všechny dokumenty, ke kterým se dokázala dostat, následně publikovala na internetu. Postupně se k ní přidali badatelé i amatérští detektivové ze čtyřiceti různých zemí a společně provedli vlastní vyšetřování. Dnešní internetoví badatelé dokážou odhalit špionážní hry světových mocností i spiknutí mezinárodních zločinců. Povedlo se nadšencům z Teodořiny skupiny vyřešit šedesát let starou záhadu, na které si profesionální vyšetřovatelé vylámali zuby?

Boeing 737 Max: Kde se stala chyba?
(opakování ve středu 27. 10. ve 13.55)


V říjnu 2018 se zřítil do Jávského moře u Indonésie nový typ letounu, Boeing 737 Max, který měl být budoucností komerčních letů. O pět měsíců později, v březnu 2019, tentýž typ letadla havaroval v Etiopii při letu do Nairobi. V obou letadlech zahynulo celkem 346 osob. Boeing 737 Max přišel na trh v roce 2011 a měl porazit svého rivala – Airbus 320 Neo. Boeing 737 Max stál 100 milionů dolarů a přišlo na něj 4800 objednávek od 100 zájemců z celého světa. Stal se nejrychleji prodávaným strojem v historii Boeingu. Po první katastrofě se Boeing dostal do krize. Společnost se snažila uklidnit veřejnost a nehodu bagatelizovat.

Podle testů na leteckém simulátoru a dat z černé skříňky byl vzlet letadla v Indonésii normální, po zasunutí klapek však letadlo sklopilo příď a letoun se stal neovladatelným. Letadlo narazilo na mořskou hladinu rychlostí 804 km/h. Při vyšetřování vyšlo najevo, že společnost Boeing vybavila Maxe novým typem softwaru MCAS na pohon vyvažování. MCAS byl původcem osudného klesání. Piloti neměli zvláštní výcvik na Boeing 737 Max – a o MCAS ani nevěděli. Ukázalo se, že mohli MCAS vypnout a zvednout příď manuálně.

Síla nárazu Boeingu 737 Max v Etiopii o pět měsíců později byla enormní, zbyla prakticky jen jáma v zemi. V podezření byl opět MCAS. Společnost znovu uklidňovala, že stroj je bezpečný. Úřady mimo USA však začaly letouny uzemňovat a později o tomtéž v USA rozhodl prezident Trump. Na rozdíl od Indonésie piloti v Etiopii o MCAS věděli. Software však nereagoval. Vyšetřovatelé došli k závěru, že při střetu letadla s ptákem se poškodil senzor MCAS. Bez něj má MCAS nesprávné údaje. Piloti jej sice vyřadili, nicméně při ručním vyvažování byl odpor vzduchu tak velký, že nebylo v lidských silách zvednout příď.

Poté znovu MCAS zapnuli a letadlo zamířilo přímo k zemi. Pozůstalí podali na společnost žalobu s tím, že stroj měl být uzemněn již po první nehodě. Ředitel Boeingu Dennis Muilenburg byl vyslýchán a později odvolán ze své funkce. Uzemnění těchto letadel má dalekosáhlý ekonomický dopad. Společnost chce obnovit důvěru v Boeing 737 Max a připravuje do provozu přepracovaný typ s aktualizací MCAS. Bude vyžadován povinný výcvik pilotů.

Zdroj, foto: Prima ZOOM

Vendula Flassig Vrablová
ChytráŽena.cz


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj

Další fotografie ke článku Ďatlovova výprava a Boeing 737 Max – dva zajímavé příběhy na Prima ZOOM:

Ďatlovova výprava a Boeing 737 Max – dva zajímavé příběhy na Prima ZOOM
Ďatlovova výprava a Boeing 737 Max – dva zajímavé příběhy na Prima ZOOM
 
Čtěte také


Pouze přihlášení mohou vkládat komentáře. Přihlásit se.

Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles