V téže době je Lisbeth Salanderová (Rooney Mara), výstřední, ale velmi efektivní detektiv společnosti Milton Security, pověřena úkolem Blomkvista prověřit. Tento úkol má nakonec za následek to, že s Mikaelem spojí síly při vyšetřování vraždy Harriet Vangerové. Ačkoliv se Lisbeth distancuje od světa, který ji opakovaně zradil, její hackerské schopnosti a dokonalé soustředění se ukáží jako zcela klíčové.
Když se Mikael postaví tváří v tvář zachmuřené rodině Vangerů, odkrývá Lisbeth tajemství, zametená pod koberec. Dvojice začíná rozkrývat řetěz vražd, táhnoucí se z minulosti až do současnosti, který oba detektivy křehkým poutem sbližuje, ale současně je vtahuje do nejdivočejších proudů řeky moderního zločinu.
Muži, kteří nenávidí ženy je úvodním dílem filmové adaptace série Milénium spisovatele Stiega Larssona, pozoruhodné série thrillerů, která prodala 65 milionů výtisků ve 46 zemích. První kniha této série, Muži, kteří nenávidí ženy, poprvé publikována v roce 2005, krátce po autorově smrti, čtenáře seznamuje s postavami novináře Mikaela Blomkvista a mstivé hackerky Lisbeth Salanderové.
V případě Salanderové Larsson stvořil hrdinku, která se nepodobá žádnému z hrdinů detektivních thrillerů – punkového génia, který svým vzezřením odrazuje okolí od pokusů o jakýkoliv kontakt, který odmítá komunikovat s okolím „normálním“ způsobem, ale přesto žije z osobních důvodů v pokušení pomoci Mikaelovi s vyřešením zmizení Harriet Vangerové. Její touha po pomstě a rozpačitý vztah s Mikaelem jsou jádrem Mužů, kteří nenávidí ženy a dvou následujících knih – Dívka, která si hrála s ohněm a Dívka, která kopla do vosího hnízda.
Režisér filmu Muži, kteří nenávidí ženy David Fincher a scenárista Steven Zaillian toužili zachovat Larssonovo neutuchající soustředění na obchodní, společenský a osobní rozklad, kterému jsou Mikael a Lisbeth nuceni čelit, zatímco se noří stále hlouběji do otázek kolem zmizení Harriet Vangerové. Zaillian se inspiroval přímo Larssonovými slovy. „Scénář byl v podstatě převzat přímo z knihy,“ míní Fincher. Vzhledem k nutnosti zjednodušit komplikovanou zápletku první knihy se současně zajímali o to, čím je pro čtenáře série tak přitažlivá.
„Zajímali jsme se především o postavy Blomkvista a Salanderové, které z knih udělaly právě ten fenomén, jakým jsou,“ prohlašuje Fincher. „Nabízejí pestrou škálu dramatických možností.“„Lisbeth je skvělá, neobvyklá postava, ale myslím, že pokud by knihy byly pouze o ní, nefungovaly by ani zdaleka tak dobře, jak fungují,“ dodává Zaillian. „Právě způsob, jakým se její příběh prolíná s Blomkvistovým a čím oba procházejí dodává knihám na působivosti.“