Je smutným faktem, že smluvní podmínky téměř nikdo – snad s výjimkou právníků spotřebitelského časopisu – nečte. Pokud k tomu spotřebitele nepřiměla celá řada kauz, kdy byli zákazníci prostřednictvím obchodních podmínek napáleni, možná na jejich studování změní názor nyní: smluvní podmínky cestovních kanceláři mohou být občas i docela zábavným čtením.
Spotřebitelský časopis nedávno informoval o svém průzkumu smluvních podmínek sedmi velkých cestovních kanceláří působících v České republice a rozvířil tím zajímavou debatu názorem o nezákonné výši tzv. storno poplatků.
„Nyní bychom však upozorněním na legrační ustanovení cestovních smluv rádi poukázali na fakt, že v cestovních smlouvách naleznete i něco jiného než nepřehledná a někdy i neplatná ustanovení,“ říká Jan Votočka, právní poradce časopisu, a dodává: „Můžete se třeba dozvědět, že na pokoji nebude mýdlo, či že místní personál je línější a místní obyvatelstvo může na pláži nadstandardně hlučet“.
Na těchto ustanoveních pochopitelně není nic nezákonného ani závadného. Jde pouze o způsob jejich zařazení do právního dokumentu, kterým smluvní podmínky jsou, jenž je poněkud nešťastný. „Smluvní podmínky jsou součástí cestovní smlouvy a zákazník s nimi při jejím podpisu vyslovuje souhlas. To dobré na tom je, že se alespoň při čtení nudného právního textu trochu pobaví.“ uzavírá Votočka.
Přehled legračních ustanovení z podmínek cestovních smluv:
• Ve většině ubytovacích zařízení není v koupelnách mýdlo.
• Většina pláží je veřejná a přístupná i místnímu, pro naše představy často hlučnému obyvatelstvu.
• Vezměte, prosím, také na vědomí, že úroveň a rychlost služeb poskytovaných ve vašem ubytovacím zařízení odpovídá zvyklostem a mentalitě obyvatelstva dané země.
• Úroveň a rychlost služeb poskytovaných personálem hotelů a ostatních ubytovacích zařízení odpovídá místním zvyklostem a mentalitě obyvatelstva. Proto je nutné počítat mnohdy s menší zkušeností a určitou ležérností, ale na druhou stranu často s velmi přátelským a milým přístupem.
• Z přepravy však mohou být vyloučeni i zákazníci, kteří ruší veřejný pořádek (slovně napadají jinou osobu, nebo se vulgárně a hrubě vyjadřují, dělají schválnosti, atd.)
• K exotickým zemím patří i všudypřítomný hmyz. Přes intenzivní snahy hoteliérů a místních úřadů se může v určitých obdobích hmyz vyskytovat i v prostorách hotelu. Nedoporučuje se ponechávat v pokoji volně ležet potraviny.
• Přeprava dětských kočárků: v souladu s Přepravními podmínkami musí být přepravovaný kočárek v obalu. Obaly na kočárky se prodávají a jejich cena je rozhodně oproti ceně kočárku zanedbatelná.
• Při jakékoli probíhající komunikaci mezi zákazníkem a pracovníky je nezbytné oboustranné dodržovaní nejen etických norem, ale i odpovídajících zákonů. Musí být vyloučeny jakékoli projevy neslučující se s právem na ochranu osobnosti (zejména § 11 občanského zákoníku) i ustanovením zákona o přestupcích (zejména § 49). Konkrétně naprosto nepřípustné jsou projevy dotýkající se občanské cti, lidské důstojnosti, soukromí, osobního jména atd. Zcela vyloučen je rovněž jakýkoli posměch, urážka na cti, vyhrůžky újmy na zdraví, či jiné hrubé jednání odporující zmíněným právním předpisům. V případě, že dojde k výskytu těchto nežádoucích projevů, cestovní kancelář i zákazník mohou bez dalšího veškerou vzájemnou komunikaci ukončit. Výše popsané jednáni je považováno za podstatné porušeni cestovní smlouvy.