Vysoký životní standard a kvalitní zdravotní péče má za následek, že se lidé dožívají stále vyššího věku. Tento trend je shodný jak ve vyspělých, tak v rozvojových zemích. Se stárnutím populace přichází řada problémů. Jak jim vhodně předcházet? Optimální formou je snaha o prodloužení aktivního věku seniorů. Ve věkové skupině 65+ (1,482 mil obyvatel) je stále více občanů než ve věkové skupině do 14 let (1,479 mil. Obyvatel).

„Trh je neustále zaplavován novinkami a je dnes složité aktuální vývoj sledovat. Schopnost přizpůsobení se s věkem zpomaluje a snižuje. Aby senioři nerezignovali, je třeba vytvářet příležitosti, aby své zkušenosti mohli sdílet. To, že je potřeba v oblasti podpory informační gramotnosti něco dělat, potvrzují i prognózy Českého statistického úřadu o očekávaném vývoji počtu obyvatel dle věkových skupin,“ dodává Tomáš Studeník, ředitel společnosti Westminster.

„Na lektory kurzů jsou kladeny speciální nároky, které souvisejí s požadavky a schopnostmi žáků. Zkušený lektor přizpůsobí tempo výuky posluchačům aniž by zkrátil předepsaný obsah školení. Posílí čas věnovaný praktickému nácviku, častěji opakuje základní pojmy a zařazuje ukázky. Studenti mu pak dávají odměnu za jeho snahu v podobě své aktivity, vynikající docházky a svého zájmu, který projevují např. plněním domácích úkolů. Pro práci se studenty seniory je potřeba přehodnotit volené nástroje výuky,“ upřesňuje Lucie Velebná, instruktorka internetových kurzů.
Existuje mnoho vzdělávacích programů zaměřených na internetovou gramotnost, které jsou hrazeny z Evropského sociálního fondu. Projekty řeší problematiku celoživotního vzdělávání u veřejnosti, která nemá možnost ICT využívat v práci. Jedná se o zájemce ze sociálních skupin, seniory nebo ženy na mateřské dovolené.

Průzkum, provedený na ČVUT v posledních letech ukazuje zvýšený zájem žen o internetové kurzy. Ženy tvoří 66 procent účastníků kurzů na ČVUT. Téměř 77 procent účastníků internetových kurzů na U3V uvedlo, že mají počítač doma. Pouhých 54 procent mělo počítač v práci. Potvrzuje se fakt, že počítače jsou pro průměrné občany dostupné. Jen 34 procent účastníků uvádí, že cena přístupu na internet v České republice je přehnaně vysoká. (Zdroj: České vysoké učení technické)
A co na to absolventi kurzů?
„Do kurzů university 3.věku jsem se přihlásila především proto, že mi komunistický režim neumožnil vystudovat vysokou školu. S kurzy, jejich průběhem, náplní jsem velice spokojena a hodlám pokračovat.“ (Jaroslava Smejkalová, 67 let, absolventka kurzu 1.lékařské fakulty UK).„Proč jsem se rozhodl ještě na stará kolena studovat? Nedokážu si prostě představit, že sedím doma nebo krmím u Vltavy holuby…, ne vážně, myslím si, že to přispívá k tomu, že si stále musím procvičovat mozek díky tomu snad tak rychle nezestárnu…“ (Jiří Beránek, 71 let, účastník kurzů Univ. 3. věku UK)
„Chodím na francouzštinu a na počítačový kurz. Tu francouzštinu dělám celý život, ale nedokážu se s ní pořád ještě 100% domluvit, je to prostě moje láska, narodil jsem se v Paříži a 6 let tam vyrůstal. A počítač? Ten jsem dostal od syna k vánocům, tak se musím učit, jak volat s vnoučaty přes skype. Přijde mi to ohromně zábavné a hlavně levné!“ (Roland Kubelík, 77 let)
ZUZI
Chytrá Žena.cz