Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025 Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Sobota 23.11. 2024
Dnes má svátek Klement
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Chytrá žena

E-shop není půjčovna – kdy se zboží vrátit nedá?

24. 06. 2017 | Finance
Mnozí spotřebitelé rádi nakupují na internetu a spoléhají přitom na to, že zboží mohou jednoduše vrátit nebo dokonce vůbec nevyzvednout. Ovšem vrátit zboží v některých případech nelze a hrát mrtvého brouka může způsobit další problémy.

Obecné pravidlo zní, že spotřebitel nakupující v e-shopu může od kupní smlouvy odstoupit do 14 dnů od převzetí zboží. Jenže jak známo, každé pravidlo má své výjimky. Odstoupit tak nemůžete od smlouvy na dodávku zboží upraveného na míru nebo hygienických potřeb prodávaných v zataveném obalu, který byl rozbalen.

Stejně je tomu u produktů, které podléhají rychlé zkáze, jako jsou potraviny či květiny. Všechny uvedené výrobky pojí společný jmenovatel: nemožnost opětovného prodeje. Zákon tak poskytuje ochranu podnikatelům před lehkovážnými spotřebiteli, kteří si svůj nákup předem dobře nerozmyslí. Vrátit není možné ani CD a DVD s hudbou, filmy nebo počítačovým softwarem, je-li porušen jejich původní obal. Důvodem tentokrát není neprodejnost, ale ochrana autorských práv. Je pochopitelné, že ani časopisy, které už jste si přečetli, nemůžete e-shopu poslat zpátky.

Na druhou stranu, pokud objednané zboží nedopatřením poškodíte, není to překážka pro jeho vrácení. Můžete se sice rozloučit s poměrnou částí ceny, v odstoupení od smlouvy vám ale obchodník bránit nemůže. Spotřebitel podle zákona odpovídá prodávajícímu za snížení hodnoty zboží, jestliže s ním nakládal nad míru nezbytnou k vyzkoušení jeho vlastností. Pokud si tedy spotřebitel „půjčí“ z e-shopu fotoaparát na týdenní dovolenou, může si prodávající strhnout z vracené kupní ceny částku rovnající se míře nadměrného opotřebení. Tato zákonná úprava vám samozřejmě nebrání zakoupené zboží vybalit a vyzkoušet. Jejím účelem ale není, aby například nevěsty mohly po obřadu vracet propocené svatební šaty.

Málokdo si uvědomuje, že s uzavřením smlouvy se pojí mnoho povinností. Kupující by měl za zboží nejen zaplatit, ale také jej převzít. Pokud kupující včas nezaplatí, může mu prodávající účtovat úroky z prodlení a umožňuje-li to smlouva, pak i smluvní pokutu. Za uschování nevyzvednutého zboží je prodávající oprávněn požadovat skladné, které den ode dne narůstá. Nechat objednávku jen tak být a smlouvu včas neukončit odstoupením se proto spotřebiteli nemusí vyplatit.

Co to ale znamená od smlouvy odstoupit?

Musí být objednávka stornována, nebo stačí zboží nevyzvednout? „Zákon vyžaduje jasný a srozumitelný projev vůle. Pokud zboží beze slova zašlete zpět nebo necháte ležet na poště, obchodník neví, jak si má vaše jednání vyložit. Mohli jste mít totiž v úmyslu zboží reklamovat nebo vás balíček nešťastnou náhodou minul, když jste byli na dovolené. Mlčení ani nečinnost se za odstoupení od smlouvy pokládat nedají a obchodník může trvat na tom, abyste zboží řádně převzali. Od smlouvy můžete odstoupit i prostým telefonátem, s následnou prokazatelností to ovšem nebudete mít snadné, ledaže byste si hovor nahrávali. Lepší je zvolit e-mail a nejlépe samozřejmě uděláte, pokud využijete poštovních služeb.


Zdroj: dTest


Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj
 



Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !