Nikdy jsem letadlem neletěla a asi ani hned nepoletím. Na letišti jsme se byli podívat asi dvakrát. Už je to ale dávno. Když jsem se dozvěděla o možnosti prohlédnout si letiště s průvodcem a dostat se i do míst, kam se běžně nedostanete, tak jsem neváhala a přihlásila se. Od té doby, co jsem zde byla, se spousta věcí změnila. Vše je tu moderní, mnohem větší a tak trochu bludiště. Tedy připadalo mi to tak. Když jsem si ale prohlédla plánek a ujasnila si, co hledám, tak už to bylo lepší.
Tras prohlídek je několik. Já jsem si zvolila tu
nejvšeobecnější. Sraz účastníků byl na terminálu 3, který se používá od roku
1997. Je určen hlavně pro lety charterové a aerotaxi. Oproti terminálu 1 a 2 tu
je klid a pohybuje se zde málo lidí.
Nejdříve jsme si prohlédli model letiště a
vyslechli informace z historie a současnosti. Poté jsme prošli
bezpečnostní kontrolou jako cestující. Tašky jsme odevzdali na pás a prošli
rámem. Vše proběhlo bez problému. Celá naše skupina se sešla v salonku,
kde cestující po odbavení čekají na své letadlo. Zde jsme chvíli poseděli a
vyslechli další informace. Potom jsme nasedli do autobusu a exkurze začala.
Autobus pomalu jel a průvodce nás seznamoval se vším, co jsme viděli. Jako
první jsme minuli původní terminál, který se používal od roku 1937.
V současné době budovu využívá Ministerstvo obrany. Odbavují se zde hlavně
vládní lety. Viděli jsme zázemí letiště – sklady, mycí centrum, čerpací stanice
pohonných hmot, správu vozového parku, kynologické zázemí ostrahy letiště,
garáže pro zimní techniku. Také tu sídlí výcvikové středisko posádek a
palubního personálu.
Seznámili jsme se i s biologickou ochranou letiště,
která zajišťuje ochranu letadla před střetem s ptactvem dravci – orly,
poštolkami, jestřáby a sokoly. Projeli jsme kolem hangárů a přiblížili se
k přistávací dráze. Zde jsme pozorovali přistávání letadel. Provoz je tu
velký. Nás zajímalo hlavně letadlo Airbus A380, což je největší dopravní
letadlo světa – má dvě paluby a pojme 519 cestujících. Ostatní letadla jsou
vedle něj jako o dost mladší bráškové. Toto obrovské letadlo přilétá do Prahy
každý den z Dubaje. Viděli jsme ho tedy přistávat a než najede na své
odbavovací místo, tak my pokračujeme v exkurzi.
Objedeme terminál 2, který byl uveden do provozu v roce 2006. Slouží pro odbavení letů do zemí Evropské unie. Terminál je patrový – spodní část slouží pro přílety a horní pro odlety. Vše si prohlédneme a pokračujeme podél spojovacího objektu, kde je v prvním patře vyhlídková terasa. Odtud je možné pozorovat odbavení a přípravu na start letadel. A už přijíždíme k terminálu 1, ten je tvořen dvěma částmi. Příletová část je původní terminál z roku 1968. Odletová část je v provozu od roku 1997. Než jsme vše objeli autobusem a vyslechli informace průvodce, tak letadlo A380 je už připraveno k odbavení. Nejdříve se připojí výstupní můstky, potom se začnou vykládat zavazadla a kolem letadla se najednou pohybuje tolik personálu, že ani nepostřehnu, co kdo dělá.
A ta doba než vyloží všechna zavazadla a než vystoupí všichni z letadla je nekonečná. Poté se musí letadlo uklidit uvnitř a umýt z venku, natankovat a celkově připravit k odletu. Odlétá sice až večer, ale vše trvá dlouho. Ještě ani všichni nevystoupili a my už popojíždíme dál. Mineme parkoviště letištních autobusů a místo, kde se v zimním období stříkají letadla rozmrazovací kapalinou. Ještě jsme byli seznámeni s odbavením nákladních letadel. Objekty jsou vybaveny chladícími a mrazicími boxy, prostory pro cenné zásilky, rostliny a zvířata. Poslední, co jsme si prohlédli, byla záchranná požární stanice na letišti. Slouží od roku 2006 a je velmi moderní. Mají zde hasicí a cisternová auta a různá zásahová zařízení. Pokud by na letišti vypukl požár, tak musí hasiči být do tří minut na místě. To, co jde, tak již mají předpřipraveno u aut. Nechtěla bych zažít ten šrumec, kdyby se něco dělo. V době, kdy je na letišti klid, tak ho pracovníci využívají ke cvičení a přípravě na zásahy.
Celou prohlídku jsme absolvovali v autobuse a bylo to moc zajímavé. Pan průvodce ochotně o všem vyprávěl a odpovídal na dotazy, kterých bylo mnoho. Vidět z bezprostřední vzdálenosti ten mumraj kolem letadla, které se připravuje k odletu nebo právě přistálo, je úžasný. Všichni pracovníci jsou perfektně sehraní. To člověk, který sedí v letadle, nevidí a asi si to ani neumí představit. Byl to nepřekonatelný zážitek. Pokud budete v Praze, určitě si tuto exkurzi nenechte ujít. Opravdu to stojí za to.
Jaa123 - čtenářka
ChytráŽena.cz