Po výrazném úspěchu minulého ročníku festivalu Iberica 2007 otevírají organizátoři v letošním festivalu brány i jiným hudebním stylům, které jsou díky své kultuře a historii spojeny s iberským poloostrovem. Na Iberice 2008 se tak setkáme nejen s jednou z prvních dam flamenkového tance Marií Serrano, ale také se světově proslulou pianistkou Ivanou Marijí Vidovič, žačkou dnes již žijící legendy Alicie de La Rocha. Po jejich boku vystoupí tanečnice španělského tance Virginia Delgado za doprovodu skupiny Terne Čhave.
Právě kapela Terne Čhave jsou vedle flamentangové Marie Serrano hlavním nositelem letošního motta festivalu, které zviditelňuje nejrůznější fúze flamenka s vlivy z odlišných či příbuzných kultur. Mladí kluci, neboli Terne Čhave, je totiž romská kapela jak má být. "Známe se z malého města Hradce,“ říká Gejza Bendig, lídr kapely. „Bydleli jsme všichni téměř v jedné ulici, takže se známe od malička. Spolu jsme hráli fotbal, blbli jsme, prostě všechno společně. Takže jsme se dali dohromady i v muzice. Jednou jeden z nás přitáhl kytaru a tím to vlastně začalo.“
Mezi flamenco a romskou lidovou hudbu můžeme téměř bez skrupulí položit rovnítko. Základ je stejný: emoce, temperament, společné sdílení radosti z hudby a tance. Rómové, kytara, vášeň i nakažlivý rytmus – to vše patří k flamenku neoddělitelně. Hudba Andalusie a zdejší romská hudba mají společné nejen temperamentní srdce jejich interpretů.
Kapela Terne čhave – jako typický nositel hesla letošního ročníku festivalu Iberica „iberská hudba a její proměny“ - umí nejen interpretovat romské lidové poklady, ale věnují se i vlastní tvorbě ovlivněné nejrůznějšími styly včetně flamenka. „Z 80% máme vlastní písničky, na nich mám asi největší podíl já, ale i kluci skládají,“ říká Bendig. „Lidové písně upravujeme dohromady, aby se nám líbily. Texty zůstávají stejné tak, jak je známe, jak nás je naučily babičky. Problémem jsou ale melodie: jak zachovat melodii, která se zpívala kdysi? Už vlastně přesně nevíme, jak zněla původní melodie, ale snažíme se zachovat to, co nám uvízlo v paměti."
Romská sounáležitost a týmové pouto v hudbě Terne čhave dominuje. „Mladí kluci“ jsou dnes kapela bez jakéhokoli žánrového nebo etnického omezení a jejich romské kořeny jim dávají pevný základ pro výlety do oblastí, do kterých se každý neodváží. „Kapela si ale se svým stylem moc hlavu neláme,“ říká s úsměvem lídr Gejza Bendig. „Ujišťujeme vás, že ani vám na podobné úvahy nezbude čas - většina skladeb se totiž odehrává v ďábelském tempu“. Ač jejich kapelový sound vzdáleně připomíná Gipsy Kings, zůstává mimořádně osobitý. Ve zvuku kapely dnes po vydání aktuálního alba „More, love!“ vedle tradičního akordeonu a houslí uslyšíte nově také elektrickou kytaru a sampler. Další vrstvy objevíte v žánrovém rozptylu jednotlivých skladeb - rock, tango, spirituál, punk, lidovka i taneční rytmy se přes vás přeženou v naprosto přirozené podobě, aniž by vám to, ve spojení s romskými vokály, přišlo divné. Přirozená muzikalita umožní „Mladým klukům“ najít společnou řeč s flamenkovou šlechtou stejně nenuceně.
Více informací k festivalu naleznete na oficiálních webových stránkách festivalu IBERICA 2008.
Hana Houbičková
ChytráŽena.cz
ChytráŽena.cz