Z malého důchodu se snaží ušetřit a tak využívají levných zájezdů a nabídek, které jsou spojeny s předváděcími akcemi jinak velmi drahého zboží. Stávají se tak snadnou kořistí firem, které na těchto lidech chtějí vydělat nemalé peníze.
Prezentace firem jsou stále více propracovanější a na první pohled se zdají být velmi výhodnou nabídkou. Za malý peníz to může být snídaně a výlet do zajímavého místa, nebo plavba parníkem, k tomu bývá i oběd a cesta z domova tam a zase zpátky v pohodlném autobusu s kávou zdarma.
Někde vám prodejci nabídnou i zdarma různé dárky, pochutiny, láhev vína a nebo věci do domácnosti. Mnohé společnosti lákají zákazníky už i do zahraničí, za málo peněz se můžete podívat třeba do luxusního aquaparku s noclehem v hotelu i se snídaní. "Kdo by nejel," říkáte si. Má to ale jeden háček, nebo spíš velký hák. Za vším se skrývá prezentace a nabídka zboží, které vám bude předkládáno jako to nejlepší na světě, bohužel kvalita bývá často mizivá. Věci často nesplňují slíbené požadavky a navíc jsou za velmi vysoké ceny. Pokud nemáte dostatečnou hotovost, vše pořídíte na splátky. Bohužel i kvalita nabízených dárků, které jsou zdarma, může být spekulativní. „Rodiče mého známého získali jako dárek za účast na předváděcí akci salámy, když jejich syn zjistil, jaké salámy to jsou a že jsou nekvalitní a zcela podřadné, vyhodil je,“ říká mluvčí SOS Ivana Picková.
Často jsou oběťmi těchto nevýhodných nákupů senioři, vypovídají o tom nejen telefonáty na poradenskou linku SOS s číslem 900 08 08 08, ale také jejich návštěvy v poradnách, kde se na poslední chvíli snaží situaci zachránit. Mnozí staří lidé totiž bezhlavě a bez přečtení podepisují velmi nevýhodné smlouvy, kterými se zavazují ke splácení drahého zboží. Bývají to například různé vysavače, nádobí, nebo deky. Některé firmy na důvěřivost seniorů spoléhají a jejich předváděcí akce jsou na psychologickém ovlivnění zákazníků přímo postaveny. Smlouvy jsou jim podsouvány ve zmatku, stresu a lidem nikdo řádně nevysvětlí, k čemu se vlastně svým podpisem zavazují. Na podrobné přečtení často není čas, není s kým se poradit a nebo chybí brýle. Staří lidé se i snaží zavděčit firmám, které je na velmi levný oběd pozvaly a tak nakonec na nabídku zboží kývnou a věci si koupí. Vždyť jimi mohou obdarovat děti a nebo vnoučata.
Často až rodinní příslušníci zalarmují pracovníky SOS v poradnách a nebo na lince, aby se poradili, jak situaci řešit a jak od nevýhodných smluv odstoupit. Spotřebitelé stále nevědí, že tak mohou učinit do 14 dnů od zakoupení zboží. Prodejce ale musíte vyrozumět písemně, nejlépe doporučeným dopisem. Pokud spotřebitel promešká lhůtu 14 dnů na odstoupení od smlouvy v případě nákupu mimo prostory obvyklé k podnikání, která se počítá ode dne následujícího po uzavření smlouvy, tak může od smlouvy zákazník odstoupit do jednoho měsíce, jestliže nedošlo doposud ke splnění dodávky zboží, či služeb. V určitých případech se lhůta na odstoupení může prodloužit až na jeden rok od uzavření smlouvy, ale to pouze v případě, že prodejce neseznámil písemně spotřebitele s jeho právem na odstoupení od smlouvy. Jestliže není dán zákonný důvod k odstoupení od smlouvy, zbývá jen dohoda obou stran.
Než se tedy rozhodnete k účasti na zájezdech, které jsou s předváděcími akcemi a prodejem zboží spojeny, vše si dobře rozmyslete a nekupujte vše, co vám bude podsouváno. Zvažte, zdali se vám nákup opravdu vyplatí. V případě nejasností ohledně nákupu zboží na předváděcích akcích a nebo podpisu nevýhodných smluv, se můžete obrátit na pracovníky SOS v poradnách, které jsou ve všech krajích ČR, seznam jejich adres je na webu SOS. Poradit se můžete bezplatně i v on-line poradně, taktéž na webu SOS.
Zdroj: SOS
ZUZI
ChytráŽena.cz