A to i ve věku počítačů. Psaní rozvíjí grafomotoriku a nejen to – jak uvádějí odborné prameny, při psaní se aktivuje až 500 svalů, jejich součinnost oživuje centrum mozku, čímž dochází k lepší fixaci paměti a také větší soustředěnosti.
Grafomotorika vychází z motoriky celého těla, postupně se soustřeďuje k pohybům paže, ruky a nakonec prstů. Říká se, že před nástupem do školy by dítě mělo mít vyvozen a fixován správný úchop psacího náčiní, mělo by jej dostatečně trénovat od raného věku na pastelkách a tužkách. Jenže, co je vlastně správný úchop? Jde o způsob, jakým držíme v ruce psací nástroje. Záleží na něm efektivita našeho psaní. Při správném úchopu by měla tužka nebo pero ležet na posledním článku prostředníčku a shora si ji přidržet bříšky palce a ukazováčku. Ukazováček by neměl být prohnutý a celá ruka by měla být uvolněná. Tím pádem píšeme plynule, bez bolestí nebo křečí, bez únavy ruky.
Ovšem správný úchop pera či tužky je jen jedním z předpokladů správného psaní. Důležité jsou také vhodné pomůcky – nejlépe ergonomické psací potřeby, které svým tvarem povzbuzují děti k řádnému držení pera nebo tužky. Jsou to například trojhranné tužky a pera s ergonomickým tvarem a protiskluzovou úchytnou plochou. Děti je třeba motivovat, aby je kreslení a psaní bavilo. Jednou z možností může být tvar a barevnost tužek nebo per. Pomohou i jednoduchá uvolňovací cvičení, jako například kroužení zápěstím, které u malých dětí mohou být doprovázeny třeba říkankami.
Špatný úchop způsobuje při psaní bolesti a křeče v zápěstí, což následně zpomaluje tempo psaní a snižuje koncentraci. Nesprávné psací návyky v konečném důsledku způsobují celkový nezájem dítěte o psaní nebo malování.
Zdroj, foto: Stabilo