V roce 1958 se Hans Beck, vyučený truhlář, ucházel o místo vývojáře, tehdy zvaného „výrobce vzorů“ , u zirndorfského podniku geobra BRANDSTÄTTER. Z celé řady uchazečů se šéf firmy Horst Brandstätter správně rozhodl pro Hanse Becka. Spolurozhodující byl jeho intenzivně provozovaný koníček modelářství a létání s modely.
Od počátku své práce vyvíjel Beck inovativní produkty, které významnou měrou přispěly k úspěchu podniku. Jeho mistrovské dílo se mu však podařilo o 13 let později, v roce 1971. Podnikatel požádal Hanse Becka o vývoj sériové hračky. Přitom měl Horst Brandstätter na mysli sérii vozidel, v nichž podle jeho představy mohly sedět i jednoduché figury. Přístup se zdál Hansi Beckovi příliš jednoduchý.
Myslel na něco zcela nového. Nejprve vytvořil jedinou figurku a poté ji zdokonalil: Je velká přesně 7,5 cm, a tím ideální pro dětskou ruku, má pohyblivé paže, nohy, ruce a – což bylo pro Hanse Becka obzvláště důležité – sympatický výraz. Čistě ruční prací poté zhotovil řadu základních figurek stejného druhu, které se lišily pouze barevností a přidáním patřičných částí výbavy. Tak se z nich stali stavební dělníci, rytíři a indiáni. Hans Beck doplnil malou sérii osobním autem a koněm.
Při každé příležitosti dával modely dětem do rukou, studoval je při hře, aby se co nejintenzivněji vypořádal s jejich potřebami. V té době bojoval podnik, který vedle svého tradičního sortimentu hraček vyráběl také velké umělohmotné zboží denní potřeby, se závažnými problémy při snaze uplatnit se na trhu. Počátkem 70. let se k tomu přidaly následky ropné krize. Brandstätter chtěl uvést sérii figurek na trh a požádal Hanse Becka krátkodobě, aby ještě pro bezprostředně se blížící veletrh hraček v únoru 1974 připravil sadu vzorků. To se podařilo – bylo možno prezentovat první herní figurky s názvem PLAYMOBIL.
S výjimkou jednoho holandského velkoodběratele však zůstali nákupčí zdrženliví. Zcela jiného mínění byli děti a rodiče, když se na podzim 1974 objevila první balení v policích obchodů s hračkami. Již na konci roku zrealizovala geobra BRANDSTÄTTER s PLAYMOBILem prodej ve výši tři milióny milionů marek.
Šťastná náhoda magické kombinace byla dána: myšlenka Hanse Becka a jeho znalosti, výrobně-technické předpoklady, nekompromisní ochota podnikatele nést riziko a u malých spotřebitelů potřeba herního systému, u kterého poprvé nebyl centrem žádný technický stavební prvek, nýbrž figurky.
Příběh o úspěchu je naprogramovaný, protože figurky nezůstávají samy. Hans Beck a rychle rostoucí vývojové oddělení navrhují kompletní herní světy. Přibývají budovy, další vozidla a zvířata, všechno sladěné v měřítku a designu přesně s figurkami. Přitom zvířata, která Hans Beck vytvořil v úplně novém stylu, nejprve nesklízela žádnou zvláštní chválu: Jejich druh měl být zcela jednoznačný, jejich výbava co možná nejvíce zredukována, a přesto ještě měla být schopna zprostředkovávat pocity.
Jak hodně si děti cení té láskyplné péče, se kterou se tato hračka vytváří a vyrábí, o tom mluví kromě jiného četné dětské dopisy, které přicházejí každý den PLAYMOBILu. Mladí fanoušci píšou své nápady, navrhují a přejí si zároveň zcela bezstarostně i bojové a hororové výrobky. Těm se podnik v čele s Hansem Beckem záměrně vyhýbá.
ZUZI
Chytrá Žena.cz