Za volání na čísla s devítkou a nulou na začátku neplatíte jen operátorovi, ale především tomu, kdo tato čísla provozuje. Často se jedná o soutěže, erotické linky nebo třeba společnosti, jejichž služby využíváte právě formou telefonátu. Bohužel se občas setkáváme i s případy, kdy firmy zneužívají nevědomosti lidí a nabádají je volat na tyto linky, které jim samozřejmě přináší zisk.
Jako příklad přinášíme příběh Milana (43) z Prahy. Již delší dobu si nemůže najít práci a odepisuje na každý inzerát, na který narazí. V metru si před nedávnou dobou všiml nabídky práce na pozici obchodního zástupce. Zavolal tedy na uvedené číslo a následoval téměř hodinový telefonát, během kterého si ho operátoři na druhé straně linky mezi sebou přepojovali.
Poté mu sdělili, aby si za pět dnů zavolal ještě jednou kvůli pracovnímu pohovoru přes telefon. Učinil tak a následoval další dlouhý telefonát. Na jeho konci mu sdělili, že bohužel výběrovým řízením neprošel. „Bylo to pro mne běžné ucházení se o práci. Je sice pravda, že pohovor přes telefon jsem před tím nikdy nezažil, ale ani mne nenapadlo, že by za tím mohlo být něco nekalého. O to horší bylo překvapení, které přišlo s vyúčtováním za telefon. Za toto marné hledání práce jsem musel zaplatit několik tisíc,“ uzavírá svůj příběh Milan.
Na tato telefonní čísla je potřeba dívat se pozorně. Dvě číslice po třímístné předvolbě totiž uvádějí, kolik stojí minuta hovoru. Například v případě čísla 906 23 45 67 je cena za minutu volání 23 korun.
Audiotextové služby je možné blokovat
Další obranou před vysokým účtem za telefon je blokování těchto linek u svého operátora. Díky tomu se vám již nemůže stát, že z nepozornosti zavoláte na zpoplatněné telefonní číslo. Prémiová čísla je nutné hlídat především u dětí či starších lidí, kteří jsou více důvěřiví a neuvědomí si, že cena některých hovorů může být vyšší než ta, na kterou jsou běžně zvyklí.
Bílá, modrá a zelená čísla – kolik stojí?
Odlišná, často vyšší cena za volání není jen u „devítkových“ čísel. Týká se to také tak zvaných bílých či modrých linek (například čísla začínající 848, 844, …) či speciálních linek začínajících číslem 1. V tomto případě jde hlavně o volání na informační či zákaznické linky, linky se sdílenými náklady a podobně. Oproti tomu jsou tak zvané zelené linky, začínající číslem 800, zcela zdarma. Náklady totiž hradí provozovatel linky.
Co byste měli znát:
Jak poznám cenu volání?
90X AB CD ZZ – AB určuje cenu za minutu volání včetně DPH, např. u čísla 906 12 34 56 je cena za minutu volání 12 Kč.
Lze vyhledat provozovatele služby?
Ano, provozovatele služby značí poslední čtyřčíslí, v případě 90X AB CD XX označují písmena CD XX kód provozovatele přidělený Českým telekomunikačním úřadem. Na jeho stránkách si poté můžete vyhledat konkrétní firmu.