Máte doma malého koumáka a chtěli byste mu koupit nějakou hračku. Jenže jakou? Hraček je na výběr obrovské množství, ale najít tu správnou nemusí být tak snadné. Podle čeho hračky vybíráme? Nejčastěji podle věku dítěte, ceny a celkového „prvního dojmu“.
Ale pozornost bychom měli věnovat také tomu, zda je daná hračka pro tento věk vhodná (že se jedná o chrastítko ještě neznamená, že je určena pro miminka!), zda je bezpečná a v neposlední řadě bychom si měli odpovědět na otázku: „Co vlastně našemu dítěti dá?“ Hračky by totiž pro naše potomky měly být podnětné, naučit je něco nového nebo rozvíjet už získané schopnosti. Neznamená to, že bychom dětem měli kupovat pouze „výukové“ hračky, ale přesto bychom při jejich výběru měli dbát na to, co dítěti přináší.
Čeho se při výběru vyvarovat?
Zamyslete se nad hračkou, která umí vše sama - je to vlastně malý robot, ponechává vůbec dítěti místo pro fantazii? Například panenka, která sama mluví, umí plakat i smát se, je vybavena vlastními plenkami, oblečením, cumlíkem i peřinkou, ale malá holčička ji nemůže například okoupat, protože by se elektronika poškodila... Panenka umí prostě všechno – jak si s ní má tedy dítě hrát? Navíc když pak holčička dostane do ruky hračku, která sama od sebe nepláče a nečůrá, vůbec ji nenapadne, že by si mohla zahrát, že to dělá jenom „jako“! Jinak řečeno, její fantazie se nebude cvičit. Vzpomeňte si, jak jste si hráli vy, nebo ještě lépe vaše babička, když byla malá. Vyprávěla vám to někdy? Boty nahrazovaly panenky – ty škaredé byly zlobivé a ty pěkné hodné... a babička se nikdy nenudila!
Jaké hračky tedy u vašeho dítěte pomohou s rozvojem fantazie? Tady máte několik tipů:
- úžasné stavebnice – v dnešní době jich v hračkárnách najdeme nepřeberné množství. Existují různé styly, materiály i provedení. Většina dětí je miluje. Ideální jsou pak sady, které rostou s dítětem – dají se postupně dokupovat a kombinovat.
- hlavolamy a skládačky – k dostání jsou pro děti různého věku, například i puzzle se dá pořídit ve verzi čtyřdílné pro velmi malé děti, nebo také 3D puzzle téměř pro dospělé.
- hračky simulující práci dospělých – dětské kuchyňky, pračky, věšáky na prádlo, sady pro malé kutily, nemocnice v kufříku... Ty děti přimějí napodobovat chování dospělých a „pomáhat“ vám při práci.
- maňásci a loutky – děti si s nimi mohou povídat a současně samy sobě odpovídat – vyzkouší si tím různé náhledy na jeden problém. Mohou se jim svěřit se vším, co je trápí, nebo co provedly a přitom na sebe nic skutečně nevyzradí...
- společenské hry – učí dítě strategickému myšlení a plánování, také posilují jeho komunikaci s okolím (se spolu- či protihráči).
- realistické hračky – modely letadel, domečky, zvířátka... děti mají možnost prozkoumat je podrobněji než v reálu, napodobují jejich skutečné chování.
- plyšáci a jiné „mazlící“ hračky – děti je milují a moc rády se k nim tulí už od malička! Zejména batolata a předškolní děti, ale i mládež v pubertě potřebují fyzický kontakt a tyto hračky jsou k tomu jako stvořené. Navíc malé děti se na nich také učí – plyšovou hračku není tak snadné posadit, lehce ztratí rovnováhu – dítě tak musí zapojit hlavičku, aby problém vyřešilo. Naopak se dá často někam zavěsit případně zastrčit – s autíčkem to jde hůře. :-)
Při výběru správné hračky samozřejmě musíme postupovat trochu intuitivně. Každá hračka nemusí být „výuková“, ale určitě by se v pokojíčku vašeho dítěte mělo vyskytovat alespoň pár těch, které ho příjemnou a nenásilnou formou něčemu přiučí.
agrant - čtenářka
ChytráŽena.cz