Dnes bych vás všechny vzala na příjemnou procházku po centru historického města ležícího na soutoku Labe a Ohře - do Litoměřic. My se v této oblasti pohybujeme relativně docela často, ovšem ne pokaždé je čas na to zastavit a alespoň kousek si prohlédnout, nicméně není to tak dávno, co se nám to podařilo.
Litoměřice se řadí mezi nejstarší česká města. Jeho vzniku předcházela existence raně středověkého přemyslovského správního hradu a jeho aglomerace. Samotný vznik královského města je datován do období mezi léty 1219 - 1228, v té době se zde již nacházel křižovnický klášter. Současná celková rozloha města činí takřka 18 km2 a žije zde na 23 tisíc obyvatel. Domnívám se, že není nikdo, kdo by místo neznal alespoň v rámci spojení se zahradnickou výstavou Zahrada Čech.
Každopádně my se nyní vydáme na procházku historickým jádrem města, které je od roku 1978 městskou památkovou rezervací. Při troše štěstí se dá zaparkovat přímo na Mírovém náměstí. Zde se nachází dvě kašny - Horní a Dolní a nepřehlédnutelný je zde i Morový sloup. Ten pochází z konce 17. století a vznikl z vděčnosti za překonání morové epidemie. Dominantou náměstí je pak budova staré radnice, vyznačuje se specifickým fasádním zdobením především v oblasti podloubí a vršků vysokých štítů, pozornost zaujme i zelená střešní věž. Radnice je propojena s Oblastním muzeem.
Přes cestu od muzea se nachází Kostel Všech svatých, původně románská stavba z první poloviny 12. století, postupně prošel několika přestavbami. Hlavní oltář kostela pochází z 18. století a je rokokový. Další zajímavou stavbou je Jezuitská kolej. Barokní památka z let 1654 - 1731. Na dohled od této stavby se pak nachází místo známé jako Malé Litoměřice
Jedná se o modelovou železnici s dominantami Litoměřic, nachází se u bývalé železniční zastávky Litoměřice - Dolní nádraží. Jsou zde tři okruhy tratí s mašinkami, které lemují historické památky města - Jezuitský kostel, stará radnice, hvězdárna, Katovna, Biskupská rezidence, barokní mlýn a další. V budově bývalého nádraží je příjemná kavárna a také největší modelové kolejiště ve střední Evropě s devadesáti vlakovými soupravami. Před budovou stojí malá parní lokomotiva vyrobená v roce 1897 a hned vedle je k vidění opravená Kaple sv. Jana Křtitele.
Poté Máchovou ulicí vystoupáme na Dómské náměstí s Katedrálou svatého Štěpána. Ještě předtím se můžeme zastavit v Památníku Karla Hynka Máchy. Menší domek, v němž je k vidění stálá expozice o životě a díle tohoto autora. Hned v jeho sousedství se ještě nachází Biskupská rezidence s Kaplí sv. Vavřince, zde má sídlo litoměřický biskup.
Vznik Katedrály svatého Štěpána se datuje k roku 1057. Když kolem tohoto roku založil kníže Spytihněv II. Kolegiátní kapitulu u kostela sv. Štěpána, byl to zřejmě již kamenný kostel, neb zakládací listina o něm hovoří jako o bazilice. Románský kostel, který byl později ve 14. století goticky přestavěn, byl v letech 1662-1664 zbořen. Bezprostředně poté byla ve stylu raného baroka vystavěna v letech 1664-1668 dnešní katedrála. Ta má na délku 50 metrů, výšku víc jak 20 metrů a šířku v lodi i s kaplemi 22 metrů.
V sousedství katedrály se pak nalézá vyhlídková věž, ze které se nabízí krásný pohled na celé město. My jsme si pak ještě jako poslední zastávku cestou k autu prohlédli Kostel svatého Václava, jehož historie sahá až do roku 1363. I on si během historie prošel mnohými přestavbami a úpravami.
Toto je jen malá ukázka míst, která můžete při zastávce v Litoměřicích navštívit, k vidění je toho zde ovšem mnohem víc. Já sama plánuji se sem brzy vrátit a podívat se na další zajímavá místa.
Kahomar - čtenářka
ChytráŽena.cz
ChytráŽena.cz