78% českých rodin s dětmi ve školním a předškolním věku věnuje téměř každý víkend rodině. Více než polovina rodin považuje za ideální strávit víkend s dětmi aktivně, na výletech do přírody nebo na hrady a zámky.
Přesto rodiny těmto aktivitám věnují méně času než by samy chtěly. Naopak nakupování v nákupních centrech je na předposledním 23. místě v lákavosti, nicméně ve skutečnosti jde o 7. nejčastější víkendovou činnost.
Tato zjištění vyplývají z unikátního průzkumu na téma „Jak české rodiny tráví své víkendy“, kterou uskutečnila výzkumná agentura STEM/MARK. Celorepublikový reprezentativní průzkum proběhl v květnu 2007 a zúčastnilo se ho 1 016 respondentů.
Podle výsledků průzkumu považuje více než polovina rodin za ideální strávit víkend s dětmi aktivně. Jako ideální aktivitu respondenti spontánně uváděli výlet do přírody (18 %), návštěvu aquaparku nebo bazénu (9 %), hory (7 %), cestování po ČR (6 %), jízdu na kole, aktivní sport, výlet do zoo, lyžování, turistiku nebo výlet pod stan. Další čtvrtina by ráda cestovala do zahraničí (15 %) nebo k moři či na jachtu (13 %). Zbývající by volili odpočinek blíže k domovu, ať už u vody (6 %), v zábavním parku (3 %), na dětském hřišti, při dobrém obědě v restauraci, v klidu na zahradě při opékání buřtů nebo grilování, návštěvě kina nebo pobytu v lázních. Současný chrám konzumu - nákupní centra - považuje za vhodné místo ke strávení ideálního víkendu poněkud překvapivě pouze 1 % dotázaných rodičů.
Ale jaká je realita? Průzkum ukázal, že alespoň jednou za měsíc jezdí na výlety do přírody 52 % rodin, do multikin chodí 9 % (39 % alespoň jednou za půl roku) a do aquaparků chodí 21 %. Na druhou stranu sleduje každý druhý víkend nebo častěji 48 % rodin videa nebo DVD doma.
Také návštěva nákupních center, která patří v žebříčku lákavosti na předposlední místo, je ve skutečnosti sedmou nejčastější víkendovou činností.
Další zajímavá zjištění ukazují, že ve 48 % rozhoduje o víkendových aktivitách žena, ve 33 % muž a pouze v 9 % děti. Alarmující je fakt, že 69 % rodin s dětmi ve školním a předškolním věku nikdy nenavštěvuje divadla a koncerty vážné hudby, stejně tak, jako 67 % celé populace.
Pozitivní ale je, že 75 % rodičů tráví víkendy se svými dětmi.
Na základě výsledků průzkumu připravila značka Veselá kráva nové webové stránky, které uživatelům nabízí tipy a nápady na víkendy a výlety pro celou rodinu. Stránky jsou interaktivní a každý návštěvník se může nejen inspirovat, ale i přidat vlastní tip na ideálně strávený víkend.
Sýry Veselá kráva zná snad každý, červená usměvavá kravička v kulaté papírové krabičce ukrývá 8 zabalených trojúhelníků tavených sýrů s různými příchutěmi.
Na stránkách www.veselyvikend.cz může každý uživatel vyhledávat tipy na víkendovou zábavu podle místa nebo času a výběr aktivit zde naleznete opravdu široký. Stránky nabízí pestrou nabídku trávení volného času s rodinou, jako jsou festivaly, návštěvy hradů a zámků a dalších speciálních akcí.
Stránky www.veselyvikend.cz jsou koncipovány tak, že každý uživatel může nejen čerpat inspiraci na vlastní výlety, ale sám může přidávat vlastní tipy. Databáze se tak bude neustále rozšiřovat a vznikne interaktivní server, který umožní každému návštěvníkovi stát se inspirací pro ostatní.
Hana Nováková
Chytrá Žena.cz