Jednou z nejzákladnějších a stále se opakujících otázek je „odkdy se mají děti začít učit anglicky.“ I když mezi odborníky nepanuje jednotný názor, stále platí obecné pravidlo - čím dříve se začne, tím lépe. Potvrzují to i dlouhodobé studie amerických vědců, kteří zkoumají lidský mozek. Tyto studie dokázaly, že učení se cizí řeči v raném věku je mimořádně úspěšné. Do sedmi let jsou všechny vjemy související s jazykem ukládány do stejné oblasti mozku. Později se pro každou cizí řeč vytváří jiná síť neuronů, což vyžaduje přepínání mezi jednotlivými sítěmi. V praxi to pak znamená, že učení cizího jazyka může probíhat současně a nezávisle na učení mateřského jazyka. Až do sedmi let věku je lidský mozek schopen plnohodnotně vstřebávat i několik jazyků najednou a bez obtíží dosáhnout úrovně rodilého mluvčího v každém z nich.
Drilování je špatně, učení má být zábavné a přirozené
U dítěte je důležité vyvolat při učení pocit přirozenosti. Hlavní chybou je pak nutit děti dělat něco, co nechtějí. Ideální situace je, že si dítě myslí, že si hraje a vůbec přitom neřeší, jestli u toho hovoří česky nebo anglicky. Zejména u dětí do šesti nebo sedmi let je velmi dobré evokovat slovní spojení „škola“ a „učit se“ jako něco příjemného, co je připraví na vstup na základní školu. A pomůže jim to třeba snáze najít kamarády.Během výuky je nezbytné děti neustále chválit a motivovat je krok za krokem k lepším výkonům a rozšiřování znalosti cizího jazyka. Příkladem by dítěti měli být i jeho vlastní rodiče, kteří ho budou ve výuce podporovat a budou dávat zpětnou vazbu nebo pomoc při domácí přípravě. Ta by měla být pravidelná a uzpůsobená věku dítěte. Ostatně délka vyučovací hodiny je také přizpůsobena různým věkovým skupinám. U těch nejmenších je většinou stanovena na 45 minut, starší děti bez problémů zvládnou i delší bloky 60 až 90 minut.
Pět základních rad
Ať už zvolí rodiče variantu výuky v domácím prostředí, v mateřských školách, jazykových kurzech, nebo ve speciálních jazykových školách, které nabízejí kurzy i pro velmi malé děti, měli by mít na paměti brzký kontakt dítěte s jazykem. Výhodou je partner hovořící cizím jazykem. Dvojjazyčné prostředí je ovšem možné vytvořit také pomocí poslechu CD v angličtině, kontaktu s přáteli hovořícími cizím jazykem nebo předčítáním knih v angličtině. Další oblíbenou možností pro nenásilnou výuku nebo seznámení se s novým cizím jazykem jsou letní příměstské a pobytové tábory.1. Využijte přirozených schopností malých dětí. Pro miminka a batolata neexistují žádné cizí řeči, cizí jazyk se učí stejně jako jazyk mateřský. Melodii, rytmus a strukturu jazyka se učí odposlechem a nasloucháním, a tak ji „umí“ ještě předtím, než jsou schopna mluvit. Později při mluvení se učí tím, že opakují a vše zkoušejí a postupně si osvojí základní slovíčka a budou je používat stejně samozřejmě jako v mateřštině.
2. Ideální je přihlásit dítě do jazykového kurzu. Kvalitní jazyková škola by měla nabízet možnost navštívit bezplatnou ukázkovou hodinu. Ptejte se na výukové metody, výukové materiály, kvalifikaci učitelů a také posuzujte prostředí a servis, který je k dispozici. Důležitá je také velikost výukových skupin – výhodou je spíše menší skupinka (4-8 dětí) a předem daná možnost, že se učitel může každému z nich věnovat individuálně.
3. Důležitá je také návaznost kurzů. Ideální je zvolit takovou školu nebo kurz, kde výuka nabízených lekcí navazuje a dítě může plynule postupovat a rozvíjet se.
4. Dejte přednost kurzům, kde můžete výuku absolvovat s malými dětmi společně. Jednak máte přehled o tom, co se dítě v hodině učí, můžete se dítěti lépe věnovat i při domácí výuce a také si zajímavým způsobem zpestříte mateřskou dovolenou a čas, který trávíte spolu s dítětem. A navíc v kurzu se často učí s dětmi i rodiče.
5. Existují také speciální jazykové školy, které vyučují děti již od tří měsíců věku. Přestože se výuka v tomto věku může zdát nesmyslná, dítě velmi rozvíjí a dává mu základy pro zvládnutí cizího jazyka. Ostatně mateřštinou na své miminko také mluvíte, a i když nemluví, tak vám rozumí. A čím častěji na něj mluvíte, tím lépe ji zvládá. A stejné je to i u cizího jazyka.
Zdroj, foto: Helen Doron