Veřejné sdílení e-mailové adresy
První a nejhrubší chybou je pochopitelně veřejné sdílení svého e-mailu v sociálních sítích či v příspěvcích a veřejných osobních údajích na diskuzních fórech nebo inzertních serverech. Mnozí zasílatelé spamu si nechávají e-mailové adresy „těžit“ tzv. boty, kteří je na internetu vyhledávají automaticky. Zveřejňování své adresy v takovéto podobě je proto velkou nezodpovědností. Nejlepším řešením je podle Which? využívání více e-mailů, z nichž jeden je určen pro "odpad". Pokud je spamem zaplaven váš hlavní e-mail, stále není třeba zoufat. Na některých hostinzích stačí založit nový účet, který si můžete sloučit s původním, nepřijdete tak o historii zpráv a novou adresu spammeři znát nebudou, pokud jim ji sami nedáte.Odpovídání na spamy
Druhou velkou chybu je odpovídání na spamy. Ať již v naivním přesvědčení, že jste opravdu dědici bohatého Nigerijce, či naopak pokud si na spammerovi chcete zchladit vztek, Which? radí, abyste to nedělali. Odesílateli tak potvrdíte, že e-mail dorazil na aktivní účet, který je pro nepoctivce mnohem cennější než pouhá neověřená adresa. Lepší je nevyžádanou poštu označit jako spam či ji alespoň smazat.Odhlašování od spamu
I klasické spamy často přicházejí s možností „odhlásit se z odběru“. Which? nedoporučuje na tyto linky klikat. Může se jednat o další potvrzení pro spammera, že spam dorazil na aktivní účet. Navíc někteří rozesílatelé spamu nechají uživatele kliknutím na odhlášení přesměrovat na zavirované stránky. V obou případech pak navíc rozhodně nejde o odhlášení. Lepší je tedy na nic neklikat a nechat i tyto e-maily s možností odhlášení spadnout do složky pro spam.Souhlas se sdílením kontaktů
Čtvrtou chybu spotřebitelé dělají, když nečtou obchodní podmínky e-shopů, aplikací a internetových služeb, při jejichž používání zadávají svůj e-mail. Pokud podmínkami jen rychle proklikají, může se stát, že nechtěně nechají zaškrtnutý souhlas s využitím či dokonce sdílením svých osobních údajů pro marketingové účely. V takovém případě se sice nejedná o spam, ale pokud necháme souhlas zaškrtnutý při každém nákupu přes internet, nebude v naší schránce za chvíli téměř nic jiného než reklamní e-maily. Odhlášení od jejich odběru pak může být poměrně komplikované, zvláště když jsou údaje poskytnuty k marketingovému využití třetí stranou.Neodhlašování od reklamních nabídek
Poslední chyba se stejně jako předchozí bod týká e-mailingových seznamů a newsletterů. Mnoho spotřebitelů se do nich přihlásí za účelem jedné koupě či čekání na jednu určitou slevu. Poté, co nákup učiní, se však zapomenou odhlásit, a tak je jejich e-mailová schránka zaplňována mořem nabídek. Zde je řešení nejjednodušší - odhlásit ze z odběru newsletterů, které nás už nezajímají, a ponechat si jen ty, které můžeme chtít využít i v budoucnu. Na odhlašovací tlačítko však klikejte výhradně v případech, kdy jste si jisti, že se opravdu jedná o e-mail od důvěryhodné společnosti či e-shopu, viz bod „Odhlašování od spamu“.Zdroj: dTest