Moje starší dcera se zabývá spoustou témat a jedním z nich je i náhled na problémy dnešních dospívajících čili jejích vrstevníků, o kterých se rozepsala zhruba před rokem. Ráda si své úvahy a myšlenky zapisuje a později se k nim vrací, zrovna jako před nedávnem, kdy tuto smutnou realitu zažila ve svém blízkém okolí.
Většina
dospělé populace nebere období dospívání jako náročnou věc. Asi si říkají, že
ještě nechodíme do práce, nestaráme se o vlastní děti, nespravujeme majetek,
máme zadarmo střechu nad hlavou a tím pádem nemáme žádné starosti. Myslím však,
že tyto lidi je těžké přesvědčit o tom, že to zase až tak růžové není...
Problémy dnešních i dřívějších generací, potažmo našich rodičů, jsou vlastně podobné, ne-li stejné, jen v dnešní době sociálních sítí a online prostředí více narůstají a mohou tak být viditelnější i pro širokou veřejnost.
Dospívající tráví čím dál více času online a tato neustálá přítomnost digitálního světa může mít negativní dopady na jejich duševní zdraví. Srovnávání se s ideály a úspěchy ostatních, tlak na získávání „lajků“ a potřeba neustálého připojení mohou vést k nízké sebeúctě, pocitům osamělosti a nízkému sebevědomí. Je důležité, aby si dospívající byli vědomi toho, že to, co vidí na sociálních sítích, není vždy reálný obraz skutečnosti a měli by se dokázat vyrovnat s různými emocemi, které mohou tyto sítě vyvolávat.
Dalším problémem, který souvisí se sociálními médii, je kyberšikana. Díky technologickému pokroku jsou dospívající stále více vystaveni šikaně a obtěžování prostřednictvím internetu. Virtuální prostor neposkytuje útočníkům žádné přímé důsledky, a tak se zejména náctileté děti v tomto citlivém věkovém období stávají velice snadnými terči. Kyberšikana může mít obrovský dopad na psychické zdraví a dohnat mladistvé až k depresím, úzkostem, také poruchám příjmu potravy, sebepoškozování nebo i k sebevražedným myšlenkám.
Také samotná škola je náročné místo na naši psychiku. Zahrnuje podstatnou část našeho času a když jednotlivci nesedne kolektiv, nemá kamarády, neumí komunikovat, velmi těžko se seznamuje, může to vést k uzavření sama do sebe a dost častá šikana od spolužáků v jakékoli podobě může mít velmi negativní následky.
Velkou zátěž mohou působit každodenní povinnosti a nároky, jakými jsou příprava z hodiny na hodinu, domácí úkoly, testy, projekty, referáty a další mimoškolní aktivity. Špatná podpora ze strany učitelů a rodiny, kde vázne komunikace a panuje nedůvěra, mohou být začátkem špatného prospěchu, záškoláctví a také útěků z domova.
Dalším z důvodů a velmi stresujících záležitostí pro dospívající, ale i mladší děti, může být rozvod rodičů nebo ještě hůř, ztráta někoho blízkého. Bohužel se často stává, že se mladí uzavřou anebo naopak vyhledají „pomoc“ v podobě drog a alkoholu.
Ovšem jak všechny tyto problémy řešit nebo alespoň zlepšit je složité. Každý jednotlivec reaguje jinak na různé podněty a bohužel ne vždy se najde správné řešení.
Chtělo by to více nás respektovat, naslouchat nám a také poskytnout odbornou pomoc. Přehlížení těchto situací má za důsledek nadměrné přibývání teenagerů se zhoršeným psychickým stavem a následné přehlcení ordinací psychologů a psychiatrů, načež se pomoci nedostává včas. Příkladem mohou být již zmíněné deprese, úzkosti, myšlenky na sebevraždu a bohužel i její oběti.
ChytráŽena.cz