JAK ZDÁRNĚ ZVLÁDAT
ŠKOLNÍ DOCHÁZKU?
Buďte chápaví - uvědomte si, že nástup do školy je pro dítě velká změna, že je normální, když se bude chovat trochu jinak než dříve. Citlivě a s pochopením reagujte na případné symptomy (jako je bolest hlavy, břicha, zvýšená únava), které po období adaptace většinou odezní.Buďte trpěliví - nechte dítěti potřebné adaptační období, čas, aby mohlo do školní lavice „dozrát“. Nelekejte se toho, když vše zpočátku nepůjde tak hladce, jak jste si mysleli. Nebuďte zklamaní, když se ukáže, že v některých předmětech za ostatními spolužáky vaše dítě zpočátku zaostává.
Přistupujte k možnostem svého dítěte realisticky-nepodceňujte ho, zároveň po něm nechtějte, co nemůže zvládnout. Dítě, které je pod silným tlakem, může reagovat vzdorem nebo rezignací, mohou se u něj projevit poruchy koncentrace, zvýšená agresivita či plačtivost.
Mějte svého prvňáčka rádi - říkejte dítěti, že ho máte rádi bez ohledu na jeho úspěchy či neúspěchy a že je zcela přirozené, když se mu něco ve škole právě nepovede.
Chvalte a oceňujte - pozitivně hodnoťte i dílčí úspěchy, neberte je jako samozřejmost. Pozitivní hodnocení je pro dítě větším motivačním nástrojem než tresty. Oceněním úspěchů a pomocí s případnými neúspěchy pomáháte potomkovi budovat jeho dobré sebepojetí.
Spolupracujte se školou - informujte učitele s předstihem o případných speciálních potřebách svého potomka či jeho omezeních (speciální poruchy učení, hyperaktivita atd.).V případě potřeby vyhledejte pomoc v pedagogicko-psychologické poradně.
Udělejte si na své dítě čas - je důležité,aby s vámi mohlo dítě sdílet své zážitky ze školy, svěřit se s radostmi i trápeními, která se ke škole váží.
Pomozte se začleněním do kolektivu - umožněte dítěti trávit se spolužáky i volný čas mimo školu. Ptejte se na jeho nové kamarády a zjistěte, jak se mu ve třídě daří. Řekněte dítěti, že si nemusí se všemi spolužáky vždy rozumět, že mu ale nikdo nesmí ubližovat.
Pozor na počet mimoškolních aktivit - zvažte, co vše vaše dítě kromě školy reálně zvládne. Dejte dítěti prostor pro „nicnedělání“, čas na odpočinek, hru, pro neorganizované volno. Mělo by mít šanci zážitky a podněty, které ho potkaly, zpracovat.
Pomáhejte - učte se s dítětem pravidelně, ale nepřehánějte to (pro prvňáčka je optimum cca 30 min. denně), po dohodě s dítětem zkuste na učení najít nejvhodnější čas.
ZÁVĚREM
Klíčem k hladkému zvládnutí nároků, se kterými se musí celá rodina na začátku školního roku vypořádat, je vzájemná důvěra, láskyplný vztah, podpora a pozitivní hodnocení dílčích úspěchů. Nezapomínejme taky na přirozené potřeby dítěte v daném věku a rozložení povinností a volného času.Zdroj: Linka Bezpečí