JESLIČKY MAJÍ POMÁHAT RODIČŮM I DĚTEM
V současné době existují dva typy jesliček. Jesličky, kde je nasloucháno vývojovým potřebám dítěte, následováno jeho individuální tempo, způsob vzdělávání a respekt k jeho vlastním volbám a jesličky, kde se s dětmi pracuje skupinově, způsobem adekvátním věku skupiny. Oba typy jesliček jsou v pořádku. Záleží na citu, každé maminky, který způsob péče si pro své dítě přeje zvolit. Jesličky by se měly stát prodlouženou rukou přání rodičů a místem pro naplnění vývojových potřeb dětí v době, kdy rodič nemůže být přítomen. Všichni rodiče milují své děti, ale současně cítí, že potřebují s jejich výchovou pomoci.
Ve věku od 0 – 3 let se pokládá základ pro budování celé osobnosti dítěte a jejích možností. Utváří se všechny složky jeho fyzického, citového, emocionálního, mentálního těla a vědomí sama sebe ve světě. Dítě si v tomto věku utváří přesvědčení o tom, kdo je. Na základě prostředí, ve kterém se nachází a reakcí, které z něho přicházejí, si tvoří základ pro svůj vlastní charakter a všechny složky své osobnosti. Proto je vysoce důležité věnovat dětem jesličkového věku pozornost, péči, lásku, respekt, naslouchat jejich potřebám a pomoci jim je naplňovat.
Jaké jsou potřeby dítěte ve věku 0 – 3 let?
Nasává vše skrze smysly a pohyb, zkoumá a sleduje vše kolem sebe a potřebuje na to nekonečné množství času, učí se manipulovat se svým tělem a s věcmi kolem sebe, utřiďuje si svět, následuje impulz a učí se rozhodovat, je otevřeno všem vlivům, tzn. nasává stejnou měrou vhodné i nevhodné prostředí. Ptejte se proto ve svých jesličkách, jestli toto vše mohou Vašemu dítěti nabídnout:- CITLIVÁ INTEGRACE DÍTĚTE DO JEHO VLASTNÍHO ŽIVOTA
- VĚDOMÁ PODPORA VÝVOJOVÝCH POTŘEB DÍTĚTE
- RESPEKTUJÍCÍ A LÁSKYPLNÉ PROSTŘEDÍ
- ZKUŠENÍ A KVALIFIKOVANÍ UČITELÉ
- ÚZKÁ SPOLUPRÁCE S RODIČI
HISTORIE A SOUČASNOST
Jesle na území dnešní České republiky fungují už od 2. poloviny 19. století. Jejich počet se rozšířil zejména za komunistického režimu, kdy fungovaly i při průmyslových závodech nebo společně se školkami. Zatímco na konci komunistické éry chodilo do jeslí zhruba každé páté dítě, dnes už téměř nikdo. Většina jeslí po roce 1989 zanikla, a to už zejména v první polovině 90. let. Na konci roku 2012 bylo v Česku podle Ústavu zdravotnických informací a statistik pouhých 44 jeslí (a v nich 1 401 míst). Novější statistika není k dispozici. Výrazný pokles byl způsobený malým zájmem rodičů, ale i drahým provozem jeslí (například v porovnání se školkami).KRITÉRIA PŘIJETÍ DO DĚTSKÝCH JESLÍ A KOLIK TO STOJÍ
Kritéria přijetí jsou podobná jako u mateřských škol. Jednotlivé jesle a jejich zřizovatelé si stanovují různá kritéria pro přijetí. Posuzuje se trvalý pobyt dítěte. Pokud to kapacita dovolí, přijmou dítě i odjinud. Mnohdy je však pro toto dítě vyšší školné. Druhým kritériem může být věk dítěte. Většinou mají přednost starší děti před mladšími. Děti také musí dosáhnout minimální věk (většinou 1 rok, u některých jeslí i 6 měsíců), pro příjem do jeslí a nesmějí přesáhnout věk 3 let. Dalším ukazatelem pro výběr dětí do jeslí je individuální situace dítěte. Přijímány jsou často přednostně děti, u kterých matka pracuje a nepobírá rodičovský příspěvek. Cena jeslí dotovaných státem nebo obcí se pohybuje kolem 1 000 - 4 000 Kč za měsíc, plus stravné cca 30 Kč/den. Měsíční školné v soukromých jeslích je okolo 6 000 Kč až 15 000 Kč při celodenní docházce. Jejich výhodou je menší počet dětí, které umožňuje individuální přístup a rodinnější prostředí. Soukromé minijesle jsou také přístupnější spolupráci s rodiči a naslouchání jejich požadavkům a potřebám.Zdroj, foto: NestLingue