Přezujte včas na zimní pneumatiky
Rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou je zejména v použité směsi a dezénu. Letní pneumatiky jsou vyrobeny z tvrdší směsi, která se za vyšších teplot nepřehřívá a poskytuje dostatečný kontakt s vozovkou. Zimní pneumatiky zase díky hlubšímu dezénu lépe odvádějí vodu a sníh a mají lepší záběrové vlastnosti. Zimní pneumatiky bychom na autě měli mít ve chvíli, kdy denní teploty klesnou pod 7 °C, a to bez ohledu na to, zda je sníh. Ráno se teploty už i v těchto dnech pohybují okolo 0 °C a to je chvíle, kdy hrozí námraza.Důležité je mít na paměti také to, že všichni nemají stejnou kvalitu pneumatik. Svoji roli hraje nejen jejich značka a typ, ale i hloubka dezénu, jejich stáří i celkový technický stav vozidla. To vše se promítá do výsledné délky brzdné dráhy, za zhoršených podmínek dvojnásob. Proto musíme vždy rychlost přizpůsobit nejen venkovním podmínkám, ale i svým schopnostem, stavu pneumatik a vozidla. Pneumatiky, které mají vzorek 6 mm, už mají podle odborníků na sněhu o 20 % delší brzdnou dráhu než pneumatiky nové s 8 mm vzorkem. Sjeté na 2 mm, což už je již pod zákonem povolenou mez, potřebují na zastavení o 70 % delší dráhu.
Pozor na mosty i vítr
Základem bezpečné jízdy je předvídavost a znalost prostředí. Zejména je třeba zvýšené opatrnosti na místech, která mohou rychle prochladnout, jako jsou například mosty a přejezdy. Velmi rychle se na nich totiž i při teplotách okolo 0 °C vytvoří námraza, zvláště v ranních a večerních hodinách, kdy padne rosa. Na nejrizikovějších místech je instalovaný automatický postřik, který však nemůže být osazen zcela všude. Řidiči by tak na místech, kde to neznají, měli být zvláště v rizikovém období, předvídaví a opatrní. Další nebezpečné úseky se nacházejí v místech, kde zalesněné nebo zastavěné úseky přecházejí v otevřené prostory. Zvláštní pozornost by pak měla být věnována jízdě na větrných místech, kde proudící chladný vzduch často způsobuje námrazu.Zrádné změny povrchu
Zvláštní skupinou rizikových míst jsou tramvajové koleje, dlažba a přechody pro chodce. Ve vlhkém počasí a při nízkých teplotách jsou tato místa velmi kluzká. Zrádná jsou zejména tam, kde se mění povrch. Asfalt a dlažební kostky mají zcela jinou přilnavost a když se k tomu přidají tramvajové koleje, velmi rychle a snadno se dostanete do smyku.Řidiči by tedy měli dávat pozor, jaký je na vozovce povrch a zda nemají kola na kolejích, protože na nich je brzdná dráha výrazně delší. Stejně zrádná jsou místa s vodorovným značením, protože bílá saduritová barva je v případě námrazy kluzká doslova jako led.
Chodci
Chodci jsou samostatnou kapitolou. Nejenže se rychleji stmívá a jsou hůře vidět, ale v zimě a špatném počasí se také výrazně prodlužuje brzdná dráha auta. Řidič na suchém asfaltu zastaví z 50 km/h za ideálních podmínek na 28 metrech. Na sněhu s kvalitními zimními pneumatikami už je to 37 metrů. A to v případě, že je vše tak, jak má být, tedy řidič se věnuje řízení, reaguje včas, jede předepsanou rychlostí a má auto i pneumatiky v dobrém technickém stavu. Pamatovat bychom tak na to měli i jako chodci a nikdy neměli vstupovat před jedoucí vozidlo, nemáme-li jistotu, že jeho řidič má šanci vozidlo bezpečně zastavit.Zdroj, foto: Besip TSK Praha