Kdy už poslat dítě k logopedovi a kdy ještě není třeba "plašit"?
„Vývoj řeči obvykle sledují nejen samotní rodiče dítěte, i dětský lékař a obvykle i paní učitelky v mateřské škole. Mnohdy rovněž rodiče srovnávají řeč svého dítěte s jeho vrstevníky. Pokud dítě 3. let např. netvoří věty nebo jeho výslovnost neodpovídá normě, se kterou se setkají rodiče u dětského lékaře nebo i logopeda, je nutné vyhledat odbornou pomoc. Tedy pokud dítě nemluví správně do pěti let, je nutné vyhledat logopeda.“
Co od logopeda očekávat?
„Logoped je vysokoškolsky vzdělaný odborník a myslím, že od logopeda můžete očekávat to, že Vám jistě pomůže. Návštěva logopeda by měla být milou záležitostí, není třeba se jí obávat. Rovněž vybavení ordinace obvykle připomíná dětský pokoj.“
Jak logoped dítě trénuje? Pomocí jakých praktik?
„Před logopedickou péčí je důležitá správná diagnostika. Potom následují jednotlivá logopedická sezení - tedy terapie. Logoped využívá nápodoby, předříkává a ukazuje dítěti postupně vše, co následně dítě opakuje. K logopedické terapii se může využívat i počítačových programů, moderních přístrojů, dále využití muzikoterapie, psychoterapie i arteterapie. Základem ale vždy zůstává využití komunikačních technik a strategií.“
Jak probíhá typická návštěva logopeda? Nebo je každá individuální? Mají něco společného?
„Na počátku se snažíme dítě motivovat ke společné práci, vyprávět si, co dítě například zajímavého prožilo, jak se mu dařilo…Následuje procvičení mluvidel, každá diagnóza má ale jiný postup nápravy.
Dále zkontrolujeme úkoly, které si dítě domů odnáší k procvičování, a nakonec učíme nové úkoly.“
Jak dlouho musí dítě docházet k logopedovi, aby se naučilo správně mluvit?
„To je individuální, délka terapie je závislá na problému, který se snažíme odstranit, jiné je to u dětí např. s rozštěpovou vadou nebo u dětí s koktavostí, a jiné u dítěte, které se učí hlásku “Ř“.“
Kdy by dítě mělo umět “Ř“,“R“ a další těžké hlásky? Do kdy je šišlání roztomilé a kdy už se jedná o vadu?
„Šišlání bychom neměli považovat nikdy za roztomilé, protože jinak u dítěte podporujeme vadu řeči. Měli bychom být pro dítě správným řečovým vzorem. Můžeme být milí a měnit modulační faktory hlasu, ale neměli bychom šišlat. Hlásky “R“ a “Ř“ by mělo dítě umět do šesti let, většina dětí užívá tyto hlásky již kolem pátého roku. Sykavky dítě správně tvoří obvykle také po pátém roce. Před vstupem do školy, by mělo dítě umět užívat správnou výslovnost všech hlásek.“
Může roztomilé šišlání na miminka později způsobit vady řeči dítěte?
„Ano, může.“
Mohou k logopedovi docházet i starší děti, nebo dokonce dospělí?
„K logopedické péči, která je uskutečňována na doporučení dětského lékaře nebo praktického lékaře mohou docházet jak starší děti, tak i dospělí klienti. Dle našich statistik docházejí poslední roky na logopedii více dospívající a dospělí lidé s různými problémy, jelikož již vědí, že správná komunikace tvoří základ jejich úspěchu, a to, uplatnění se v životě.“