Květina Vánoc - Vánoční hvězdaKvětina Vánoc - Vánoční hvězda Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025Školní rok a prázdniny ve školním roce 2024/2025 Vánočka - nejoblíbenější receptyVánočka - nejoblíbenější recepty
Chytrá žena na Facebooku
Kategorie
Přihlášení
Jméno :

Heslo :


  trvale

Dnes je
Sobota 23.11. 2024
Dnes má svátek Klement
Vyhledávání
Doporučujeme
 
 
 

Naše speciály
ZAJÍMAVÉ TIPY

Když se smůla lepí na paty

27. 01. 2009 | Ze společnosti
Už jste někdy měli svůj smolný den? Šli jste nakupovat, ale něco jste v obchodě nechtíc rozbili, dohadovali jste se s prodavačkou, protože jste se kolem zboží vlastně jen prošli a ono to spadlo. Nebo vás kadeřník ostříhal o 25 centimetrů a obarvil na červeno, i když jste chtěli jen trochu zastřihnout a vlasům dodat jemně nazrzlý proužek? Nebo jste třeba šli do restaurace, aby jste s přáteli přišli na jiné myšlenky a číšník vás polil pivem od hlavy až k patě? Že se vám to nestalo? Tak to jste ti šťastnější.

Ale každá situace má své řešení, poradil nám právník SOS Jiří Žůrek.

Nedopatřením můžeme v obchodě rozbít láhev, kompot, nebo vajíčka. Většina lidí v takové chvíli propadá panice z očekávaných nepříjemností a dohadování s personálem. Jak je to tedy se znehodnoceným zbožím, musím toto zboží zaplatit?
Pokud spotřebitel způsobí škodu svým jednáním, tak je za ni odpovědný, vzhledem k ustanovení občanského zákoníku, že každý odpovídá za škodu, kterou způsobil porušením právní povinnosti. Jestliže ale bude například kompot ve sklenici na regále urovnán tak, že bude „balancovat“ na hraně spadnutí a bude stačit pouze malý zásah k tomu aby sklenice spadla, tak by se měl spotřebitel podílet na úhradě škody jen poměrnou částí, ale nikoli celou cenou, vzhledem k tomu, že škoda byla způsobena i přičiněním zaměstnanců obchodu nedbalým urovnáním sklenic do regálů. Pokud spotřebitel škodu nezpůsobí, nemusí samozřejmě nahrazovat nic. Je také důležité říci, že škodu a příčinou souvislost mezi jednáním „škůdce“ a škodou musí prokázat poškozený, tedy prodejce.


smolný denKadeřník může špatně namíchat barvu, špatně provede trvalou ondulaci a nebo nás nevhodně ostříhá, jak jsme to nechtěli. Co v takové situaci dělat?
V každém případě si vždy pečlivě uschovejte účtenku, protože někdy až doma, třeba i po několika dnech zjistíte, že vám padají prameny vlasů kvůli neodborné kadeřnické práci. Reklamovat službu kadeřníka samozřejmě můžete a musíte tak učinit bez zbytečného odkladu. Záruční doba na kadeřnické práce je tři měsíce. Pokud se špatným ostříháním půjde ještě něco udělat, tak by spotřebitel mohl žádat, aby ho kadeřník ostříhal znovu a vadu tak de facto odstranil. Spotřebitel by mohl také žádat vrácení ceny či přiměřenou slevu z ceny služby.

V malé drama se může zvrtnout přátelské posezení s přáteli, když vás z nenadání polije číšník například kávou, nebo pivem. Na co mám v takové situaci nárok?
Pokud vám někdo obecně způsobí škodu, tak ji můžete vymáhat. Občanský zákoník stanoví, že škoda se hradí v penězích, požádá-li však o to poškozený a je-li to možné a účelné, hradí se škoda uvedením do předešlého stavu. Spotřebitel tedy může požádat o to, aby mu bylo ošacení vyčištěno, či žádat škodu, tj. částku kterou bude muset vydat za vyčištění, což bude běžnější. Pro určení výše škody se vychází z ceny věci v době poškození.

Co tedy doporučit spotřebitelům na závěr?
Neplatit škody, které nezpůsobili, měli by si také uschovávat účtenky k případným pozdějším reklamacím. Zákazníci by si měli pamatovat, že mají nárok na uhrazení, nebo odstranění škod, které jim byly způsobeny. V případě potřeby se mohou bezplatně poradit s pracovníky v SOS poradnách, které jsou ve všech krajích ČR, seznam adres je dostupný na webu SOS. Využít lze i on-line poradny, která je také přístupná na webu SOS a k dispozici je pro spotřebitele i speciální poradenská linka na čísle 900..., za kterou se platí 8 korun za minutu.

Děkuji za rozhovor.

Zdroj: SOS

ZUZI
ChytráŽena.cz



Tento článek také můžete
* Přidat do oblíbených FACEBOOK Přidat na Facebook
GOOGLE Přidat na Google
TISK Vytisknout Linkuj

Pouze přihlášení mohou vkládat komentáře. Přihlásit se.

Komentáře
Žádné komentáře
Aktuální soutěže
Komerční prezentace
 
 
 
Náš tip


NAVŠTIVTE NÁS ...
PŘIDAT MEZI OBLÍBENÉ NÁPOVĚDA VŠEOBECNÉ PODMÍNKY Zásady ochrany osobních údajů KONTAKT © Všechna práva vyhrazena   DESIGNED by   RSS 

Publikování nebo šíření obsahu serveru bez písemného souhlasu autora JE ZAKÁZÁNO !
Smajlíci: Copyright © Aiwan. Kolobok smiles