Tak jako hlídáme své soukromí, zdraví nebo své děti a zvířecí miláčky, měli bychom si střežit i svá data a sdělovat je skutečně jen v těch nejnutnějších případech a pouze tam, kde si jsme jistí, že je to bezpečné. Přístupová hesla, osobní údaje nebo třeba důležitá čísla se dají velmi snadno zneužít. Pro podvodníky je o dost lehčí zaútočit na lidský faktor a donutit někoho vydat třeba jeho heslo, než zaútočit na nějaké technické řešení.
Praktiky podvodníků jsou navíc stále sofistikovanější a dokáží se „tvářit“ velmi nenápadně. Podívejte se na ty nejčastější triky.
1. Jsou to skutečně stránky vaší banky?
„Přesně takhle stránky mojí banky vypadají,“ říkáte si a už zadáváte své přihlašovací údaje do příslušných kolonek. A právě to může být chyba. Do internetového bankovnictví doporučujeme klientům jen z oficiálních stránek banky a neproklikávat se před odkazy v e-mailech. Podvodné stránky mohou vypadat naprosto stejně jako ty pravé, lišit se budou jen adresou – k adrese banky může být přidáno třeba jiné písmenko a to vás přesměruje na podvodný web. Zadáním svých údajů pak tato citlivá data naservírujete hackerům na zlatém podnose.
2. Mám silné heslo, můžu ho mít všude!
K pohybu na internetu často potřebujeme desítky hesel – přístup na email, sociální sítě, registrace v internetových obchodech a v neposlední řadě i přístup do banky. A kdo si to má všechno pamatovat? Mohlo by se zdát, že je jednodušší mít jedno pořádné silné heslo ke všemu. Hesla a PIN kódy k různým službám by měla být z bezpečnostních důvodů jiná. Alespoň u těch nejdůležitějších služeb jako e-mail a internetové bankovnictví by uživatelé měli mít vždy unikátní a dlouhé heslo. Pro zapamatování je možné využít správce hesel.
3. Volají/píší mi z banky
Znáte vishing? Z call centra banky vám například volají, že se někdo pokusil o zneužití vaší platební karty a že potřebují ověřit údaje o vaší kartě. Někdy znají vaše jméno i číslo karty a potřebují CVV kód, jindy jim třeba chybí datum platnosti karty. A říká vám něco phishing? Do emailové schránky vám může dorazit zpráva z banky o blokaci platební karty či účtu a o nutné změně hesla, která se samozřejmě neobejde bez zadání aktuálních přihlašovacích údajů. Nedělejte to! Pokud by se jednalo o reálný telefonát či email z banky, nikdo by po vás tyto údaje nechtěl. Taková data se prostě nikdy a nikomu nesdělují. Pokud jste na pochybách, kontaktujte svou banku na telefonním čísle, které naleznete na oficiálních internetových stránkách.
4. Koupím si ty superlevné boty, které na mě už týden vyskakují z reklamy. Platit jde ale jen online
Výprodeje jsou vždycky fajn, ale pokud je něco až extrémně levné a navíc vás na to několikrát za den láká reklama, měl by se vám v hlavě rozsvítit majáček. Než přistoupíte k online platbě a než zadáte číslo své karty a CVV kód, ověřte si stránky, ze kterých chcete nakoupit, prověřte si obchodníka, pročtěte si recenze, třeba na srovnávači či přímo v seznamu nebezpečných e-shopů, který vede „ČOIka“. Zabere to sice několik minut, ale může vám to ušetřit desítky tisíc korun.
5. Potvrzovací kód platby je 2x6b89jmn4
DOBRÉ ZPÁVY: Nejste na to sami! Banky se snaží klienta ochránit a zachránit i v případě, kdy udělá chybu.
Zdroj: MONETA